Teema

Jos robotti saa ajaa autoa yksin, ketä rangaistaan kolarin sattuessa? Täysin automaattinen ohjausjärjestelmä voi pian olla totta Suomessakin

Suomi on monien muiden Euroopan maiden tavoin vaatimassa, että ajoneuvoa saisi kuljettaa ihmisen sijasta myös täysin automaattinen ohjausjärjestelmä. Kansainvälisiin tieliikennesopimuksiin tulevasta muutoksesta päätetään Genevessä maaliskuun alussa. Jos sopimusta muutetaan, liikenneonnettomuuksien vastuukysymykset pitää arvioida joka maassa erikseen.
VTT:n robottiauto Marilyn on rakennettu ja varusteltu Citroën-pohjalle. Auton avulla on kehitetty muun muassa autonomisen ajoneuvon kykyä selvitä usvassa ja sumussa ja hankalissa pohjoismaisissa oloissa. Kuva: Kari Pitkänen

Suomi on monien muiden Euroopan maiden tavoin vaatimassa, että ajoneuvoa saisi kuljettaa ihmisen sijasta myös täysin automaattinen ohjausjärjestelmä. Kansainvälisiin tieliikennesopimuksiin tulevasta muutoksesta päätetään Genevessä maaliskuun alussa. Jos sopimusta muutetaan, liikenneonnettomuuksien vastuukysymykset pitää arvioida joka maassa erikseen.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Hämeen Sanomien jutut.

Menot