Teema

Juokse intervallit kovaa, mutta ei täysillä – Valmentajaguru kertoo, miten tavallinenkin kuntoilija voi hyötyä tehoharjoituksesta

Maltillinen peruskuntoharjoittelu on hyvän kestävyyskunnon perusta. Suorituskyky paranee kuitenkin vain, jos elimistölle antaa välillä hiukan enemmän ärsykettä. Myös vasta-alkaja voi totutella säännölliseen liikuntaan intervalliharjoittelun avulla. Huippu-urheilukoordinaattori Reijo Jylhä neuvoo, miten kannattaa aloittaa.
Markku Moilanen juoksee intervalleja kerran, pari viikossa. Rovaniemeläinen Moilanen harjoittelee pitkiä polkujuoksuja varten. Tehoharjoitukset auttavat häntä juoksemaan pitkät matkat nopeammin. Kuva: Jouni Porsanger
Markku Moilanen juoksee intervalleja kerran, pari viikossa. Rovaniemeläinen Moilanen harjoittelee pitkiä polkujuoksuja varten. Tehoharjoitukset auttavat häntä juoksemaan pitkät matkat nopeammin. Kuva: Jouni Porsanger

Myös tavallinen kuntoilija voi hyötyä intervalliharjoittelusta. Intervalleilla, eli nopea- ja hidastempoisen liikunnan vaihtelulla, tarkoitetaan yleensä tehoharjoituksia. Jotta suorituskyky paranee, elimistö tarvitsee aina vain enemmän ärsykettä. Rankan harjoituksen jälkeen elimistö pyrkii...

Maltillinen peruskuntoharjoittelu on hyvän kestävyyskunnon perusta. Suorituskyky paranee kuitenkin vain, jos elimistölle antaa välillä hiukan enemmän ärsykettä. Myös vasta-alkaja voi totutella säännölliseen liikuntaan intervalliharjoittelun avulla. Huippu-urheilukoordinaattori Reijo Jylhä neuvoo, miten kannattaa aloittaa.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 4kk digiä 39 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään

Päivän lehti

24.9.2020

Fingerpori

comic