Teemajutut

Käännä takavalot päälle, jotta erotut hämärästä

Ikään kuin sumu, lumituisku, ilta- ja aamuhämärän aika tai täysin pimeät tieosuudet eivät olisi tarpeeksi. Liikenteessä on lisäksi autoja, joiden takavalot eivät kaikissa olosuhteissa näytä toimivan.

Syy moiseen on EU:n paljon purnattu päivävalodirektiivi. Se koskee henkilö- ja pakettiautoja, jotka on tyyppihyväksytty helmikuun 2011 jälkeen.

Direktiivi teki pienitehoisista päiväajovaloista eli huomiovaloista pakolliset uusissa automalleissa. Näin ne ovat täysin laillisia tieliikenteessä.

Direktiivi paransi turvallisuutta maissa, joissa ei ennestään ollut ajovalopakkoa, mutta Suomessa sille ei hurrattu. Energiansäästön nimissä huomiovalojen ei näet tarvitse palaa yhtä aikaa takavalojen kanssa. Osassa uusiakin autoja valot kuitenkin toimivat yhtä aikaa.

Pimeät takavalot ärsyttävät suomalaisia. Jos edessä ajaneen auton valokatkaisija on unohtunut väärään asentoon, keulalla voi olla hyvinkin kirkasta mutta takana täysin pimeää.

Kun kuljettajan paikalle näkyvät huomiovalot vielä on usein toteutettu kirkkailla ledeillä, takavalojen toimimattomuuteen ei osata kiinnittää huomiota senkään vertaa.

Useimmissa uusissa automalleissa ajovaloautomatiikka sytyttää ajovalot, kun auto käynnistetään ja valokatkaisija on ajovalo-asennossa. Tällöin takavalotkin palavat.

Jos valokytkin on säädetty 0-asentoon, käynnistäminen sytyttää huomiovalot. Takavalot eivät pala, ellei niitä ole kytketty toimimaan yhtä aikaa huomiovalojen kanssa.

Auto-asento sytyttää huomio- tai lähivalot anturien mittaaman valoisuuden perusteella. Takavalot saattavat myös syttyä.

– Kuljettajan pitäisi aina muistaa perehtyä oman autonsa valojen toimintaperiaatteisiin ja kääntää valokatkaisija tarvittaessa asentoon, jossa takavalotkin palavat, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.

– Katkaisijan Auto-asennon pitäisi ohjata valoja niin, että päiväajovaloilta vaihdetaan lähivaloille olosuhteiden vaatiessa. Järjestelmien toimintaherkkyydessä on kuitenkin eroja.

Poliisi puuttuu pimeisiin takavaloihin muun liikennevalvonnan yhteydessä, jos säätila ja vuorokaudenaika jo edellyttäisivät valojen käyttämistä.

– Moni ei tunne valojensa toimintaa, ja takavalojen syttymisherkkyyksissä on eroja, ylikonstaapeli Jouko Kilpi Sisä-Suomen poliisista toteaa.

– Perään emme lähde eikä takaa-ajoja suoriteta, mutta jos tilanne sen sallii, jututamme kuljettajaa ja kehotamme sytyttämään takavalotkin. Mikäli olosuhteet ovat tosi huonot, voidaan mennä maksullisellekin puolelle eli rikesakkoihin.

Monien automerkkien kuten Toyotan, Nissanin, Mazdan ja Volkswagen-konsernin autojen ajotietokoneista löytyy valikko, jossa valojen hämärätunnistimen toimintaa voi säätää.

Syksyn pimetessä tunnistin kannattaa asettaa herkimmilleen auton käyttöohjekirjan neuvojen mukaan.

Käyttöoppaissa kuitenkin usein kerrotaan valoista ja niiden toiminnasta vähän ja sekavasti.

Mahdollisesti pimeiksi jääviä takavaloja ei mainita ohjeissa ehkä lainkaan. Pöllyävä lumi, sankka sumu tai vesisade saattavat vielä sotkea hämärätunnistimen toimintaa.

– Auton valojen toimintaan ja kuntoon kiinnitetään ylipäätään liian vähän huomiota. Huoltovälit voivat olla jopa 30 000 kilometriä. Siksi auto voi olla pitkään liikenteessä puutteellisillakin valoilla, ellei käyttäjä huolehdi itse valojen kunnosta, Vesalainen huomauttaa.

Huomiovaloratkaisuissa on muitakin puutteita.

– Monessa autossa lampunpesurit eivät toimi lainkaan päiväajovalojen kanssa. Auton keulaan voi kertyä päivän aikana paksu kerros kuraa, joka ei sitten irtoakaan hämärän koittaessa, kun ajovalot kytketään päälle.

Kaikista nykyisistä valolähteistä syntyy enää vähän hukkalämpöä. Siksi huomio-/päiväajovalot ja takavalot voivat talvikaudella kerätä umpion pintaan jäätä, jonka puhdistaminen jää autoilijan omalle vastuulle.

Tuoreimpia artikkeleita