Teema

Kannattaako syödä ennen vai jälkeen lenkin?

Kannattaako tukeva ateria syödä ennen lenkkiä vai vasta sen jälkeen, terveystieteiden tohtori, laillistettu ravitsemusterapeutti Reija Männikkö?

– Sekä että. Ennen harjoitusta huolehditaan, että on hyvä vireystaso ja nestetasapaino ja että kehossa on riittävästi polttoainetta liikuntasuoritukseen. On hyvä syödä 0,5–2 tuntia ennen lenkkiä.

Mitä kannattaa syödä lenkin jälkeen?

– Mitä nopeammin pääsee syömään harjoituksen jälkeen, sitä nopeammin palautuminen käynnistyy. Ehdoton takaraja on 2 tuntia harjoituksen päättymisestä.

– Jos lenkin jälkeen on kiljuva nälkä, nauti vaikka mukillinen kaakaota ja banaani, että jaksat käydä suihkussa ja tehdä ruokaa.

– Tärkeintä on nauttia hiilihydraatteja. Ne ovat liikuntasuorituksen polttoainetta, ja kehon hiilihydraattivarastot kuluvat yllättävän nopeasti. Tarvitaan myös proteiinia lihasten rakennusaineeksi.

– Hyvä ateria on koottu lautasmallin mukaan: hiilihydraatteina perunaa, pastaa tai riisiä ja leipäviipale, ja proteiinina lihaa, kalaa, kanaa tai kasvisperäistä proteiininlähdettä. Voi myös syödä välipalan, esimerkiksi leipää ja leikkelettä tai juustoa.

Entä jos urheilee heti aamulla?

– Jossain määrin voi ennakoida ja syödä edellisiltana hiilihydraattipitoista ravintoa. Ennen lenkkiä pitää juoda, että nestetasapaino on kunnossa. Jos pystyy syömään, pienikin välipala ennen aamulenkkiä auttaa.

– Lenkkeily ennen aamupalaa onnistuu toisilta paremmin kuin toisilta. Se selviää vain kokeilemalla. Palautumiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota, sillä lenkkeily tyhjällä vatsalla on keholle kuluttavaa.