Teema

Kannattaako venytellä pitkään vai nopeasti?

Jos on luonnostaan hyvin jäykkä, onko siitä mitään hyötyä, terveystieteiden tohtori Jaana Suni UKK-instituutista?

– On huomattavasti helpompi olla syntynyt jäykäksi kuin tosi not- keaksi.

– Lihasjäykkyyttä on helpompi ”hoitaa” toiminnallisilla liikkeillä ja venyttelyllä.

– Yliliikkuvista nivelistä on huomattavasti enemmän haittaa, ja joskus niitä joudutaan jäykistämään jopa leikkauksilla.

Mikä on paras tapa venytellä?

– Venyttelymenetelmiä on monia. Niiden paremmuutta tai huonommuutta ei ole osoitettu.

– Kaikki lisäävät liikkuvuutta, mutta vaikutus hermolihasjärjestelmän voimantuottoon vaihtelee. Staattinen pitkäaikainen venytys vähentää maksimivoimantuottoa. Ballistinen eli nopea, ”nykivä” ja voimakas liikeradan ulkopuolelle pyrkivä venyttely ennen liikuntasuoritusta voi parantaa nopeaa voimantuottoa. Dynaaminen eli rauhallisempi liikkeen kautta tapahtuva venyttely voi esimerkiksi iäkkäillä henkilöillä parantaa tasapainoa.

– Lisäksi puhutaan toiminnallisesta venyttelystä, jossa liikelaajuudet osassa liikeketjua ovat niin laajoja, että lihakset venyvät. Suorituskyvyn kannata toiminnallinen harjoittelu on tehokkainta, mutta toisaalta myös haasteellisinta liikkeiden hallinnan kannalta.

Voiko venytellä liikaa?

– Kyllä, liiallinen venyttely voi olla myös haitallista. Jos venytys on pysyvä tai se toistuu tiheästi suurella voimalla, tapahtuu venyvissä kudoksissa virumista eli palautumaton muodonmuutos.

– Yksi esimerkki pysyvän kudosvaurion asteittaisesta kehittymisestä on toistuva nostoliike lanneranka pyöristysasennossa, jossa alaselän nivelsiteet venyvät enemmän ja enemmän eivätkä enää levonkaan jälkeen palaudu normaalitilaan. Nivelestä tulee ”yliliikkuva”.

 

Miten venyttelyt kannattaisi ajoittaa?

– Venyttely on tärkeä osa alkulämmittelyä liikuntalajeissa, joissa vaaditaan suurta liikelaajuutta, kuten telinevoimistelu.

– Lämmin lihas venyy paremmin kuin kylmä, ja siksi alkulämmittely ennen venyttelyä on tarpeen. Kylmässä lihasrevähdysten vaara kasvaa. Jopa saunassa olo lisää hetkellisesti venyvyyttä.

– Etenkin iäkkäillä ihmisillä lihasvoimaharjoittelu lisää lihasjäykkyyttä, minkä vuoksi lihasvoimaharjoittelun jälkeen on tärkeää huolehtia lihasten venyvyyden ylläpitämisestä, kun ikä jo sinänsäkin ”kangistaa”.

Milla Sallinen