fbpx
Teema

Karoq jatkaa siitä, mihin isompi Kodiaq päätti

Skoda on todella rasittava autonvalmistaja. Ensin Octavia kohosi Suomen ja Euroopan myyntiykköseksi. Sitten esiteltiin Kodiaq-maasturi, jota heti ensimmäisenä vuonna myytiin 100 000 kappaletta. Ja nyt tarjolla on hieman pienempi Karoq.

Keskikokoluokan Skoda-maasturi näki päivänvalon hyvään aikaan. Kaikenkokoisten SUV-autojen kysyntä ei näytä hiipumisen merkkejä.

Yhä useampi haluaa istua autoon ja nousta siitä helposti, seurata liikennettä hieman korkeammalta ja hyödyntää maasturimallien muunneltavuutta.

Aika moni meistä haluaa tehdä sen Skodassa. Tshekkimerkki teki viime vuonna myyntiennätyksensä Suomessa 11 505 ensirekisteröidyllä henkilöautolla. Joka 10. Suomessa myyty auto oli Skoda.

Olen jo aikaisemmin sanonut, että Skoda osaa koota Volkswagen-konsernin tarjoamista aineksista parempia automalleja kuin Volkkari itse. Karoq vain vahvistaa tätä vaikutelmaa. Tuote on kunnossa.

Ote on joissakin suhteissa ehkä liiankin varovainen. Vaikka Karoq näyttää luonnossa paremmalta kuin valokuvissa, muotoilun äijämäistä yksitotisuutta olisi voinut karsia rohkeamminkin.

Sisätiloissakin on pelattu varman päälle: kaikki on kohdillaan, viimeistely erinomaista ja ergonomia kunnossa, mutta isoja sävähdyksiä ohjaamo ei tarjoa.

Se, missä Karoq eniten erottuu kilpailijoista, ovat muistakin Skoda-malleista tutut yksityiskohdat eli niin sanotut Simply Clever -ratkaisut.

Karoqista löytyvät esimerkiksi parkkilipun pidike, 1,5 litran pullotelineet ovitaskuissa, irrotettava led-taskulamppu tavaratilassa, jääraappa polttoainetankin luukussa sekä tablettitelineet takaistuimella.

Todellisia elämän helpottajia ovat väärän polttoaineen tankkauksen esto dieselmalleissa, sähkötoiminen takaluukku ja muunneltava Varioflex-takaistuinjärjestelmä. Osa älyratkaisuista on lisävarusteita.

Outoa, että vastaavanlainen nokkela, yksityiskohtiin paneutuva suunnittelu ei ole saanut alalla enempää jäljittelijöitä.

Karoqin voi valita joko 1- tai 1,5-litraisella TSI-bensiinimoottorilla tai 1,6- ja 2-litraisella TDI-dieselillä. Nelivedon saa toistaiseksi vain isomman dieselmoottorin yhteyteen.

Koko hinnasto alkaa 27 000 eurosta ja dieselmalliston hinnat 3 000 euroa korkeammalta. Neliveto on vielä turhan arvokas vaihtoehto, sillä Karoqin edullisin 4×4-malli maksaa 36 700 euroa.

Mistä sitten tässä autossa kannattaisi maksaa?

Perusvarustelu kantaa nimeä Ambition, ja jo sen valitsevat saavat varsin hyvän paketin. Mukana tulevat Suomen oloissa pistämätön varuste eli lämmitettävä ohjauspyörä, hätäjarrutusjärjestelmä sekä avaimeton keskuslukitus ja käynnistys.

Kiristäisin vielä vyötä ja valitsisin seuraavan tason eli Style-varustellun Karoqin. Tällöin mukana saa esimerkiksi ajotilanteisiin mukautuvat led-ajovalot, kuolleen kulman varoittimen, mukautuvan vakionopeussäätimen, peruutuskameran sekä jo mainitun sähkötoimisen takaluukun.

Style-varustelu nostaa auton hintaa noin 2 500 euroa. Toinen samankokoinen potti koituu niille, jotka haluavat ajaa DSG-automaattivaihteistolla.

Erilaisia turva- ja avustinjärjestelmiä Karoqiin on muuten tarjolla parikymmentä kappaletta.

Skoda-uutuus on esimerkki nykyautoissa yleistyvistä reaaliaikaisista mobiilipalveluista. Tarjolla on erilaisia viihde-, tieto- ja avustuspalveluja, jotka yltävät paljon automaattista hätäpuheluvalmiutta pidemmällekin.

Skoda-sovelluksella erilaisia etäkäyttöpalveluita voi hyödyntää matkapuhelimellakin.

Kätevältä kuulostaa varsinkin Tuuttaa ja vilkuta -toiminto: auton äänitorven ja vilkut voi kytkeä päälle vaikka parkkipaikalla auton paikantamiseksi.

Menot