Teemajutut

Käykö lumenluonti hyötyliikunnasta?

Kuinka hyvää hyötyliikuntaa lumitöiden tekeminen on? Kuinka paljon ja kuinka usein pitää kolata että kunto paranee, UKK-instituutin liikuntasuunnittelija Katriina Ojala?

– Terveysliikuntasuositusten mukaan viikossa tulisi liikkua 2,5 tuntia reippaasti tai tunti ja 15 minuuttia rasittavasti sekä harjoittaa kaksi kertaa lihaskuntoa ja liikehallintaa. Rasittavan liikunnan voi jakaa vaikka 15 minuutin pätkiin.

– Säännöllisyys on olennaista. Lumityöt ovat eteläisessä Suomessa kausiluonteisia. Talven aikana ei välttämättä tarvitse kovin usein kolata. Lumityöt eivät siis pelkästään riitä liikunnaksi.

Kehittyykö lumitöissä kestävyys vai lihaskunto?

– Kun työskentelee tehokkaasti, jalkojen ja käsivarsien lihakset kuormittuvat ja syke nousee. Mitä painavampaa lunta, sen enemmän tarvitaan lihasvoimaa. Huonokuntoinen henkilö saa lumitöistä enemmän terveysvaikutuksia.

Onko lumitöiden tekeminen tapaturma-altista? Eroaako kylmässä ilmassa rehkiminen kesäkelin pihatöistä?– Moni tekee lumitöitä kiireellä. Kuten liikunnassa yleensä lumitöissäkin pitää muistaa lämmitellä.

– Jos iäkäs ja sydänvaivoista kärsivä henkilö lähtee kylmiltään kolamaan raskasta lunta, voi käydä huonosti. Kova pakkanen lisää sydänvaivaisten ja astmaatikkojen riskejä. Silloin ei kannata aloittaa täysillä. On syytä pitää huolta selän ergonomiasta. Jos nostaa lunta lapiolla jalat suorina ja lumikasa on kaukana itsestä, selkä voi kipeytyä. Jos ristiselkä vilkkuu paljaana ja alkaa riuhtoa huonossa asennossa ilman lämmittelyä, riski kasvaa entisestään.

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930