Teema

Koeajoimme itsestään ajavan henkilöauton: kulkee ideaalikelissä moottoritiellä kuin unelma, sora- ja pikkutiet ovat kovempi paikka

"Kuljettaja on tärkein turvallisuustekijä, mutta järjestelmät voivat avustaa tietyissä tilanteissa ja hyvissä olosuhteissa", tutkija Roni Utriainen arvioi osittain itse ajavaa Mercedes-Benziä. Automatiikka tukee, mutta ei vielä korvaa ihmistä ratin takana.
Kun automatiikka on kytketty, Roni Utriainen voi lepuuttaa käsiään ratin kehältä noin 15 sekunnin ajan. Nykylain mukaan ohjauksen saa luovuttaa tekniikalle hetkeksi. Täysautomaattinen liikenne saattaa olla totta monen vuosikymmenen päästä. Kuva: Kari Pitkänen
Kun automatiikka on kytketty, Roni Utriainen voi lepuuttaa käsiään ratin kehältä noin 15 sekunnin ajan. Nykylain mukaan ohjauksen saa luovuttaa tekniikalle hetkeksi. Täysautomaattinen liikenne saattaa olla totta monen vuosikymmenen päästä. Kuva: Kari Pitkänen

Koska liikenteeseen saadaan auto, joka ohjaa itse, pysyy omalla kaistallaan viivojen välissä sekä osaa vaihtaa viereiselle kaistalle ja palata takaisin vilkkuvipua painamalla? Entä auto, joka hidastaa ja kiihdyttää itsekseen, tunnistaa...

“Kuljettaja on tärkein turvallisuustekijä, mutta järjestelmät voivat avustaa tietyissä tilanteissa ja hyvissä olosuhteissa”, tutkija Roni Utriainen arvioi osittain itse ajavaa Mercedes-Benziä. Automatiikka tukee, mutta ei vielä korvaa ihmistä ratin takana.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa 3kk digiä 30 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään