Teema

Koeajoimme itsestään ajavan henkilöauton: kulkee ideaalikelissä moottoritiellä kuin unelma, sora- ja pikkutiet ovat kovempi paikka

"Kuljettaja on tärkein turvallisuustekijä, mutta järjestelmät voivat avustaa tietyissä tilanteissa ja hyvissä olosuhteissa", tutkija Roni Utriainen arvioi osittain itse ajavaa Mercedes-Benziä. Automatiikka tukee, mutta ei vielä korvaa ihmistä ratin takana.
Kun automatiikka on kytketty, Roni Utriainen voi lepuuttaa käsiään ratin kehältä noin 15 sekunnin ajan. Nykylain mukaan ohjauksen saa luovuttaa tekniikalle hetkeksi. Täysautomaattinen liikenne saattaa olla totta monen vuosikymmenen päästä. Kuva: Kari Pitkänen

”Kuljettaja on tärkein turvallisuustekijä, mutta järjestelmät voivat avustaa tietyissä tilanteissa ja hyvissä olosuhteissa”, tutkija Roni Utriainen arvioi osittain itse ajavaa Mercedes-Benziä. Automatiikka tukee, mutta ei vielä korvaa ihmistä ratin takana.

Haluatko lukea koko jutun ja Hämeen Sanomien kaiken muun sisällön?

Tutustu digiin 1 eurolla

Samalla tilauksella pääset lukemaan Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset sekä mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu.

Olen jo tilaaja

Jos olet jo tilaaja, kirjaudu sisään. Pääset lukemaan artikkelin loppuun.