Teema

Kolumni: Suomi kehitti kevytautoista päänsäryn EU:lle – Sanna Marinin jarruliike oli ainoa oikea

Auto- ja liikennetoimittaja Kari Pitkänen. Kuva: ERIIKA AHOPELTO
Auto- ja liikennetoimittaja Kari Pitkänen. Kuva: ERIIKA AHOPELTO

EU on lähettänyt Suomelle kirjeitse kaksi vakavaa huomautusta kevytautoista. Ensimmäinen saapui syyskuussa 2018, uusin 1. elokuuta tänä vuonna.

Kummankin kirjeen sävy on ollut ankara: suomalainen hanke henkilöautojen nopeuden rajoittamisesta 60 kilometriin ja niille kaavaillusta ajo-oikeudesta rikkoo EU:n ajokorttidirektiiviä 2006/126/EY, aiheuttaa uusia turvallisuus- ja ympäristöongelmia ja vääristää ajoneuvomarkkinoita tavalla, jota EU ei voi jäsenmaaltaan hyväksyä.

Suomi “pitää keskusteluyhteyttä yllä” ja “ottaa huomautukset vakavasti”, kuten ministeriön ja Traficomin viranhaltijat määrittelivät. Liikenneministeri Sanna Marin veti kuitenkin jarrut päälle ja ilmoitti, että koko laki voidaan joutua perumaan.

Se lienee ainoa oikea reaktio. Muuten meillä ollaan Unkarin ja Puolan tiellä EU-määräyksiin suhtautumisessa.

Kevytautolaki on edellisen hallituksen lempihanke, johon moni suosionkipeä poliitikko hurahti liikoja kyselemättä. Vaikka itsekään en erityisesti nykyisiä mopoautoja rakasta, ihmettelen silti, miten kevytmielisesti lainsäätäjät ovat pitkin matkaa suhtautuneet EU:n kritiikkiin ja huomautuksiin. Liikenneturvan ja monen muun varoitukset jätettiin tietoisesti huomioimatta.

EU:n mukaan uudet teiniautot on väärin luokiteltu T1-traktoriluokan ajoneuvoiksi, eikä niitä näin ollen saa mitenkään ajaa kevyiden nelipyörien AM-ajokortilla. Kevytautot ovat moottoriajoneuvoja, joihin on sovellettava tämän luokan omia sääntöjä.

Traficomia on huomautettu nopeudenrajoittimen teknisistä riskeistä ja virittelyn vaaroista. Sen perusteella, mitä itse olen asiaan tutustunut, juuri tämä seikka vaikuttaa kaikkein helpoimmin ratkaistavalta ongelmalta.

Kevytautoja vastaan ovat lobanneet paitsi kotimaiset toimijat, myös Italian ja Ranskan mopoautoteollisuus. Suomen jälkeen uusia kevytautoja kaivattaisiin kohta muuallakin Euroopassa. Tällaisia markkinahäiriöitä ei juuri nyt haluta.