Teema

Kompressiohousujen puristus tukee väsyneitä lihaksia

Maria Konttisen ilme on keskittynyt, kun hän valmistautuu boksihyppyihin.

Liikunnanohjaaja ja crossfit-urheilija Konttinen on käyttänyt kompressiotrikoita ja -säärystimiä vajaan parin vuoden ajan harjoituksissa ja kilpailuissa.

– Kun näihin tottuu, on vaikea olla ilman. Tavalliset trikoot tuntuvat löysiltä. Kompressiotrikoilla saa paremman tuntuman lihaksiin, ja se vaikuttaa esimerkiksi erilaisissa kyykyissä.

Juoksuissa ja hypyissä jalat tuntuvat Konttisen mukaan kevyemmiltä, eikä kroppa väsähdä niin helposti trikoiden puristuksessa.

– Erityisesti pohkeissa eron huomaa, lihakset tuntuvat tuoreilta.

Rovaniemeläinen Konttinen on käyttänyt kompressiovaatteita lähinnä harjoituksissa, ei palautusvaiheessa.

– Omissa treeneissäni tulee paljon maitohappoa. Kun väsymys iskee, kompressiovaatteet auttavat hahmottamaan, miltä lihaksissa tuntuu, Konttinen kuvailee.

KOMPRESSIO- ELI painevaatteiden käyttöä liikunnassa on tutkittu sekä Suomessa että ulkomailla. Biotieteiden yksikön johtaja Ari Nummela Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksesta kertoo, että tutkimustulokset ovat vielä hajanaisia.

– Yksi selkeimmistä tuloksista on, että painevaatteet vähentävät turvotusta ja parantavat palautumista.

Kompressiovaatteiden hyödystä liikunnan aikana on Nummelan mukaan ristiriitaisia tuloksia.

– Vaikutus on niin pientä, ettei sitä saada aina tutkimuksissa esille.

Kompressiosukkia käyttävät etenkin juoksijat.

– On ajateltu, että pohjelihas ei heilu juoksun aikana, joten energiaa kuluu vähemmän ja eteneminen on taloudellista.

Nummela kertoo, että painevaatteista voi olla kuntoilijalle apua, jos kehonhallinnassa on puutteita. Jämäkän tuntuinen olo on varmasti yksi syy vaatteiden suosioon.

– Psykologista puoltakaan ei pidä vähätellä, vaikka kyse olisi lumevaikutuksesta.

PALAUTUMISEN tehostuminen perustuu turvotuksen estämiseen ja verenkierron vilkastumiseen.

– Paine supistaa pintaverisuonia, mutta tehostaa laskimopaluuta ja edistää lymfakiertoa. Neste ja kuona-aineet, kuten laktaatit, pääsevät paremmin kiertoon, Nummela kertoo.

Yliopettaja Timo Vuorimaa Haaga-Helian ammattikorkeakoulusta Vierumäeltä suhtautuu varovaisesti kompressiotekstiilien käyttöön urheiluharjoituksesta palautumisen edistämisessä.

– Riippuu siitä, millaisia tekstiilejä ja missä tilanteissa niitä käytetään. Toisinaan hyötyä voi ollakin.

Jos käytetään keinotekoista menetelmää palautumisessa, se voi hänen mukaansa kääntyä jopa itseään vastaan.

– Kun kovan harjoituksen jälkeinen luonnollinen tulehdusreaktio tai nesteenkertymä estetään keinotekoisesti, pidemmän päälle se ei ehkä olekaan edullista, Vuorimaa pohtii.

Psykologisesta puolesta Vuorimaa on Kihun Nummelan kanssa samaa mieltä.

– Jos kompressiovaatteiden käytöstä tulee hyvä fiilis ja se auttaa treenaamaan, sillä on merkitystä. Objektiivisin mittarein hyötyä on vaikea osoittaa.

Johanna Sarriola