Teema

Korkokengät kuuluvat juhlaan, eivät arkeen

Jalkaterapian lehtori emerita, THM Riitta Saarikoski ei anna armoa: korkokengät kuuluvat juhlaan, eivät arkeen.

– Jos haluaa pitää hyvää huolta jalkaterveydestään, korkokenkiä ei voi käyttää ykköskenkinä arkena eikä töissä. Jo se, että käyttää niitä useita kertoja viikossa, kuormittaa alaraajoja ja jalkateriä.

Juhlissa sen sijaan voi hänen mukaansa käyttää niin korkeita korkoja kuin haluaa, kunhan vain pystyy kävelemään niillä kauniisti ja ilman koukkupolvia.

Muun muassa hoito- ja siivoustyössä käytetään yleisesti työkenkinä sandaalimaisia korkokenkiä, joissa on jopa viiden senttimetrin korot, Riitta Saarikoski harmittelee.

– Ihminen on luotu maailmaan tasapohjaisilla jaloilla. Pienikin korko muuttaa koko pystyasennon, alaraajojen asentoja ja jalkapohjien kuormitusta.

– Mutta jos ollaan armollisia korkojen käyttäjille, niin sanotaan, että työkengissä ihanteellinen korko on korkeintaan yhden senttimetrin korkuinen.

Moni korkoihin tottunut sanoo, ettei enää osaisi kävellä matalapohjaisilla kengillä.

Saarikoski sanoo, että kun korkokenkiä pidetään päivittäin vuosikaudet, akillesjänteet lyhenevät ja nilkan normaali koukistus vähenee. Tämä vaikeuttaa luonnollista kävelyä.

Kun siirrytään korkeista mataliin korkoihin, kalvojänne ja pohjelihas venyvät ja aiheuttavat kipuja hölkätessä ja reippaassa kävelyssä.

– Pohjelihasten elastisuus ja akillesjänteen venyvyys palautuvat hitaasti, joten totuttelu mataliin korkoihin vie aikaa. Kannattaa kokeilla paljain jaloin tai korottomilla kevytjalkineilla liikkumista, ensin 15 minuutin pätkissä.