Teema

Kumpi on pyöräilijälle vaarallisempi: lehtikeli vai musta jää? Näillä käytännöllisillä vinkeillä opit jarruttamaan pyörälläsi oikein

Äkkipysähdys, lehtiliukkaus, kurakeli tai jäätynyt asvaltti. Polkupyöräilijällä on syksyn tullen monta vaaraa edessä. Kokosimme ohjeet polkupyöräilyyn talven kynnyksellä. Katso videolta oikeaoppinen jarrutustekniikka.


1. Tunne pyöräsi

– Harjoittele pyörän käsittelyä ja vauhdin hidastamista hyvän sään aikana, ei vasta sitten kun tilanne on jo päällä, maan seuratuimman pyöräilyblogin velogi.comin tuottaja Risto Viitanen neuvoo.

Polkupyörän geometria vaikuttaa suuresti ajo-ominaisuuksiin ja myös jarruttamiseen.

Mikäli pyörässä on pitkä akseliväli ja haarukassa loivahko ohjauskulma, se sietää voimakastakin jarruttamista ilman välittömän kaatumisen uhkaa.

Sen sijaan joustavalla etuhaarukalla varustettu pyörä ”niiaa”, kun vauhtia hidastetaan. Jos pysäytys on nopea ja polkijan painopiste siirtyy liikaa eteen, tilanne voi olla vaarallinen.

 

2. Tunne jarrusi

Vanne- tai levyjarrullisessa polkupyörässä etujarru löytyy tangon vasemmasta kahvasta, takajarru oikeasta. Vanhempia ja ketjuvaihteettomia pyöriä hidastetaan jalkajarrulla.

– Jarrut on hyvä pitää puhtaina, jotta ne toimivat kunnolla. Jos jarrut alkavat pitää ääntä ja kitinää, jarrupalat ovat vaihtokunnossa, Viitanen muistuttaa.

Levyjarrut ovat paljon vannejarruja tehokkaammat. Vannejarrua voi joutua painamaan hyvinkin voimakkaasti pyörän pysäyttämiseksi, erityisesti jos keli on kostea.

 

3. Jarruta molemmilla

Jos pyörässä on etu- ja takajarru, tehokkaaseen vauhdin hidastamiseen tarvitaan niitä molempia.

Tilanteita huolellisesti ennakoimalla vain takajarrun käyttökin voi riittää. Tämä tosin kuluttaa takajarrupalat odotettua nopeammin.

Jarruja, varsinkaan etujarrua, ei saa hidastettaessa lukita. Varsinkin etujarru nappaa kiinni todella tehokkaasti. Vaarana on äkkipysähdys ja ilmalento tangon yli.

– Etujarrun teho on suurempi kuin takajarrun, kun pyöräilijän paino siirtyy eteen. Painopistettä kannattaakin siirtää jarrutushetkellä hieman taaksepäin, Viitanen opastaa.

 

4. Älä jarruta mutkissa

Valpas pyöräilijä lukee reittiä ennakolta. Jos vauhtia on liikaa mutkaan tai risteykseen tullessa, on parasta sovittaa oma vauhti tilanteeseen.

– Jarruta suoralla tiellä, älä enää mutkissa, kaltevalla pinnalla tai liukkaalla alustalla, pyöräilyharrastaja ja -kouluttaja Timo Lampila painottaa.

 

5. Sormet kahvoilla

– Ajan aina kaksi sormea valmiina jarrukahvoilla. Ote on valmiina heti, kun on pakko hidastaa, Lampila näyttää.

Pyörän jarrusta kannattaa painaa aina, vaikka pyöräilijä vain seisoisikin pyöränsä kanssa esimerkiksi liikennevaloissa. Pyörä voi lähteä muuten liikkeelle tai kaatua.

 

6. Varo lehtiliukkautta

Pudonneista syksyn lehdistä varoitellaan yleensä autoilijoita ja kiskoliikennettä. Niin sanottu lehtiliukkaus voi olla vielä suurempi vaara ainoastaan kahdella renkaalla liikkuvalle pyöräilijälle.

Asvaltin pintaan liiskaantuneet ja kastuneet taijäätyneet puunlehdet ovat salakavalan niljakas alusta, jopa pahempi kuin jää. Lehtipatjalla, kurassa tai nurmikolla ajettaessa kitka voi äkisti hävitä kokonaan renkaan alta.

– Älä jarruta lehtien päällä, anna pyörän vain rullata vapaasti lehtien yli, neuvoo Lampila.

 

7. Vaihda nastoihin

Renkaan kuvio ratkaisee, kuinka hyvin pyörä pitää alustalla. Hieman vajaapaineinen rengas pitää tiessä kiinni paremmin kuin aivan täyteen pinkeäksi pumpattu kiekko.

Pakkasaamut jäädyttävät märät pyörätiet ja kadut. Erityisiä vaaranpaikkoja ovat lehtikasat, kaivonkannet, sileät laattapinnat, lätäkköpaikat ja alikulkutunnelit.

– Nastarenkaat talvikeleihin, ehdottomasti! Ja sekä eteen että taakse, niistä ei kannata tinkiä. Omien ennätysaikojen ajaminen työmatkalla kannattaa talvella lopettaa suosiolla, Viitanen ja Lampila listaavat.

 

8. Keskity!

Kevät, kesä, syksy tai talvi, yksi on ja pysyy. Pyöräilijän(kin) tärkein tehtävä liikenteessä on keskittyä omaan ajamiseensa.

– Se on kaiken A ja O, Timo Lampila kiteyttää.

Onnettomuutta ei kannata houkutella esimerkikisi puhumalla puhelimeen kesken ajamisen. Tämä ajoasento on kaikkein vaarallisin: oikea käsi ja puhelin korvalla ja vasen etujarrulla – juuri sillä joka tuottaa vaarallisen äkkipysähdyksen.

 

9. Huolehdi valoista

Ajettaessa pimeällä tai hämärässä pyörän valkoinen tai vaaleankeltainen etuvalo on pakollinen. Pyörässä saa olla takana yksi tai useampi punainen valo.

Valo vähentää yllätyksiä liikenteessä, joka on pohjimmiltaan yhteispeliä. Ei riitä, että pyöräilijä näkee itse vaikka ilman valoja. Myös hänet itsensä on kyettävä havaitsemaan autoista riittävän kaukaa.

 

10. Varustaudu oikein

Valojen ohella kypärä on pyöräilijän tärkein suojavaruste. Sen merkitys vain kasvaa, kun liukkaus voi aiheuttaa tahattomia kaatumisia talvikaudella.

Pään jäähtymistä voi ehkäistä pipolla tai kypärän suojahupulla. Neonkeltainen huppu näkyy kauas.

Riittävän lämpimien pyöräilyvaatteiden päälle on hyvä pukea heijastinliivi tai -takki. Pyöränkin näkymistä voi tehostaa heijastimilla.

Tiesitkö?

Jos et käytä tai halua käyttää polkupyörän etujarrua, voit menettää jopa 2/3 pyörän koko jarrutustehosta.

Jarrupalojen ja vanteen väliin tai levyjarruihin ei saa päästä öljyä tai puhdistusaineita.

Polkupyöristä löytyy erityyppisiä jarruja: jalkajarru, vannejarru sekä mekaaninen tai hydraulinen levyjarru.

Sähköpyöriin kehitetään lukkiutumattomia ABS-jarruja, joiden lisähinta olisi noin 500 euroa.