fbpx
Teema

Kuntoilun aloittajat haluavat nyt palkata personal trainerin

Yhä useampi kuntoiluharrastusta aloittava haluaa palkata avukseen personal trainerin eli henkilökohtaisen valmentajan, jonka kanssa esimerkiksi liikuntaharrastus voidaan aloittaa ohjatusti ja turvallisesti.

Taloustutkimuksen viime syksynä tekemän kyselyn mukaan joka kolmas 15–79-vuotias on kiinnostunut personal trainer -palveluista.

 

Kasvanut suosio ei yllätä personal trainereita kouluttavan Trainer4Youn kehitysjohtajaa Riku Aaltoa, joka on työskennellyt alalla vuodesta 1998. Hänen mukaansa hyvistä personal trainereista on jo pulaa.

Suomessa on tällä hetkellä noin 8 000 koulutettua personal traineria. Heistä täyspäiväisesti itsensä personal traningilla elättää pari tuhatta valmentajaa.

Ala kasvaa tasaisesti, mutta vaihtuvuus nuorella alalla on suhteellisen korkea.

Personal trainerin perustaksa on keskimäärin 250–350 euroa kuukaudessa silloin, kun tapaamisia on viikoittain.

Taloustutkimuksen kyselyn mukaan personal trainerin palveluista oltaisiin halukkaita maksamaan noin 50–150 euroa kuukaudessa.

Aalto uskookin, että yksilövalmennusten rinnalla myös pienryhmävalmennukset, klinikkaluonteinen liikuntaneuvonta ja verkkopohjaiset valmennukset tulevat yleistymään.

– Näissä hinta ei muodostu niin korkeaksi. Esimerkiksi verkkovalmennuksia voi saada jo muutamilla kymmenillä euroilla.

 

Uusi ilmiö on myös se, että kuntokeskusten lisäksi personal training -palveluita ovat ryhtyneet tarjoamaan myös työterveysyritykset, urheilukaupat ja apteekit, joilla on jo valmiiksi asiakkainaan potentiaalista asiakaskuntaa.

Esimerkiksi Oulun III Hansa Apteekissa osa henkilökunnasta on kouluttautunut töiden ohella personal trainereiksi. Apteekkari Janne Leino sanoo, että muutaman vuoden ajan asiakkaille tarjotun palvelun painopiste on neuvonnassa ja ennaltaehkäisyssä.

– Tarkoitus ei ole kilpailla kuntokeskusten kanssa, vaan kyse on pikemminkin siitä, että voimme tarjota esimerkiksi diabetesta sairastaville asiakkaillemme ravintoneuvontaa lääkeneuvonnan ohella.

– Sen sijaan, että vain myisimme lääkkeitä, voimme ohjata asiakkaita esimerkiksi syömään terveellisemmin, Leino kuvaa.

 

Riku Aalto on työssään huomannut, että myös personal trainereiden asiakaskunnassa on tapahtunut voimakas muutos viimeisen kymmenen vuoden aikana.

– Vielä parikymmentä vuotta sitten asiakkaani olivat pääosin huippu-urheilijoita, malleja ja ihmisiä, jotka olivat maailmalla asuessaan törmänneet personal trainingiin ja kokeneet sen motivoivaksi tavaksi muokata kehoaan ja parantaa suorituskykyään, Aalto kertoo.

– Heille kaikille keho oli työväline, ja he olivat myös keskimääräistä maksukykyisempiä asiakkaita.

 

Nykyisin valtaosa, arviolta jo 80 prosenttia, asiakkaista on liikuntaa aloittelevia, terveytensä vuoksi kuntoilevia tavallisia ihmisiä, nuorista eläkeläisiin. Moni haluaa esimerkiksi opetella uuden liikuntalajin.

– Alaa leimasi pitkään elitistinen leima, mutta tänä päivänä personal training on pitkälti koko kansan palvelua. Tavallisten kuntoilijoiden määrä kasvaa koko ajan.

Tyypillinen asiakas on nyt 30–40-vuotias nainen.

 

Yhtä aikaa asiakaskunnan muutoksen kanssa myös valmennuksen sisällöt ovat muuttuneet kehonmuokkauksesta ja suorituskykykeskeisyydestä entistä terveyslähtöisempään suuntaan.

Liikuntavalmennus on nykyisin vain osa kokonaisuutta, jossa korostuvat myös lepo ja palautuminen, ravintovalmennus ja arjen valinnat.

– Uskon, että personal trainingin rooli kehittyy yhä enemmän ennakoivan terveydenhuollon ja elintapaneuvonnan suuntaan, Aalto arvioi.

Menot