Teema

Kuorma-auton rattiin pääsee nyt nopeammin

Kuorma-autokortin suorittaneista kuljettajista alkaa olla jo pulaa, mutta tilanne voi pian muuttua. Uusi kevennetty ajo-opetus tarjoaa kuljettajiksi haluaville nopeamman ja halvemman reitin pakettiautoa isomman kulkupelin ohjaimiin.

Kokeilun piirissä ovat kevyiden kuorma-autojen ajokorttiluokat C1 ja C1E.

C1-luokan korttiin vaaditaan enää 2 tuntia teoriaa ja 3 tuntia ajo-opetusta. Peräkärryn vetämiseen oikeuttavaa C1E-korttia ajavilla on edessä 3 teoria- ja 3 ajotuntia.

– Oppilaan itseopiskelu korostuu, koska opetusmäärä on vain kolmannes nykyisestä lainsäädännön vaatimasta opetuksesta, Töysän Autokoulun johtaja Jukka Perälä sanoo.

Töysän Autokoulu teki aloitteen, haki ja sai kokeiluluvan kevennettyyn kuorma-autokorttiopetukseen. Trafin lupa on voimassa ensi vuoden maaliskuuhun saakka. Jo nyt kokeilun piirissä on Töysän Autokoulun lisäksi 20 muutakin autokoulua eri puolilla maata Turusta Rovaniemelle.

Tarve opetukseen oli ilmeinen syyskuussa 2009 voimaan tulleen ammattipätevyyslain jälkeen.

Lain mukana Suomeen palasivat yksityinen ja ammattimainen kuorma-autokortti. Kuorma-auton ajo-oikeus ja ammattiin johtava koulutus siis eriytettiin.

– Hyvin pian huomattiin, että ajo-oikeuteen johtavan koulutuksen opetusmäärät jäivät aivan liian isoiksi etenkin C1- ja C1E-luokissa, Perälä kertoo.

Osa koulutuksesta oli tarpeetonta kevyiden kuorma-autokorttien suorittajille, joista iso osa ei toimi varsinaisissa ammattikuljettajan tehtävissä.

– Kokeilu hyödyttää esimerkiksi ratsastus-, matkailu- ja moottoriurheiluharrastajia sekä talonrakentajia,- LVI-asentajia ja sähkömiehiä. He tarvitsevat kevyen kuorma-auton ajokortin kuljettaakseen työvälineitään.

Viime vuonna C1- ja C1E-tutkintoja suoritettiin koko maassa yhteensä noin 1 300 kappaletta.

– Nyt kiinnostus vaikuttaa olevan selvästi suurempaa C1E-ajokorttia kohtaan. Näiden tutkintojen määrä voi kokeilun ansiosta kaksin- tai jopa kolminkertaistua, Jukka Perälä arvioi.

Ammattimaiseen liikenteeseen raskaalla (perävaunullisella) kuorma-autolla vaaditaan ammattipätevyyskoulutus sekä C/CE-luokan ajokortti.

Sami Laaksolla on ollut B-ajokortti viitisen vuotta, ja auton perusajotaidot ovat hyvin hanskassa. Korttiluokan korotus kävi välttämättömäksi, kun työnantaja ilmoitti kaluston vaihtuvan pakettiautoista kuorma-autoiksi.

Maansiirtokoneiden asennustöitä tekevä Laakso ajaa molemmat korttiluokat peräkkäin. C1-kortti on jo suoritettu, C1E-kortista jäljellä ovat ajotunnit ja ajokoe perävaunun kanssa.

– Kortti on paljon halvempi, nopeampi ja mukavampi ajaa näin. Normaalimalli olisi minulle turhan pitkä. Nyt ei kulu aikaa turhaan istuskeluun ja odotteluun, hän puntaroi.

Jukka Perälä muistuttaa, että kevennettynäkin kuljettajatutkinto on täysin sama kuin perinteisillä opetusmäärillä.

Mitään ei voi jättää väliin tai huomioimatta.

– Teoriatunneilla kaikki aihe­alueet käydään läpi ja opastetaan oppilas itseopiskeluun saamastaan materiaalista, Jukka Perälä kertoo.

– Ajo-opetuksessa pienempi tuntimäärä riittää etenkin silloin, kun oppilaalla on useamman vuoden kokemus pakettiauton kuljettamisesta.

Päivän lehti

28.10.2020

Fingerpori

comic