Teema

Kysy rohkeasti, kun ostat tai huollatat autoa

Auto on asunnon jälkeen useimpien ihmisten kallein hankinta. Miten autokauppa tulisi hoitaa niin, ettei edessä olisi pelkkiä sudenkuoppia?

Yksi sana kertoo kaiken: avoimuus. Asiakkaan on osattava ja uskallettava kysyä, myyjän puolestaan oltava avoin ja rehellinen.

– Se, mikä kaupanteon hetkellä jätetään kysymättä tai kertomatta, kostautuu kaupan jälkeen, Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg vahvistaa.

Niin yksityisten kesken solmituissa kuin muissakin autokaupoissa kaupan ehdot ja maksuaikataulu pitää aina sopia kirjallisesti. Kirjallinen dokumentti on vahva selkänoja, jos kaupasta myöhemmin riitaudutaan.

Suomessa tehdään joka vuosi noin 600 000 autokauppaa, suurin osa niistä käytetyistä menopeleistä.

– Kysy ja tarkista, mitä lisävarusteita autossa on ja toimivatko ne. Onko auton määräaikaishuollot tehty valmistajan ja maahantuojan ohjeiden mukaisesti, vai onko tyydytty pelkkiin öljynvaihtoihin?

– Entä onko auto katsastettu ajallaan ja rekisteriote kunnossa, Sohlberg neuvoo autokaupan asiakkaita.

Käytetystä autosta olisi osattava varmistaa sen mahdollinen kolarihistoria. Jos autolla on törmäilty, vaurioiden vakavuus ja korjausten taso on hyvä selvittää.

Merkitystä on silläkin, missä autoa on korjattu: merkkihuollossa, muussa asianmukaisessa korjaamossa vai puolitutulla nyrkkipajalla.

Mikäli huollot on tehnyt joku muu taho kuin merkkihuolto, autoon ei välttämättä ole tehty valmistajan recall-takaisinkutsujen tai ohjelmistopäivitysten mukaisia fiksauksia.

Uuden auton takuu säilyy, vaikka autoa olisi huollatettu muissakin kuin merkkikorjaamoissa. Edellytyksenä on, että korjaamo noudattaa valmistajan määrittämiä huolto-ohjeita.

Käytetyn auton kaupoista nousee eniten kiistoja myyjän ja asiakkaan välillä. Asiakkaan asema on vahvempi, mikäli myyjänä on ollut järjestäytynyt autoliike.

Auton kunnosta ja edessä olevista käyttövuosista voi päätellä jotakin iän, käyttöhistorian ja ajokilometrien perusteella.

– Iän merkitystä ei aina huomioida kunnolla. Suomen sääoloissa auto huononee, vaikka sillä ei ajettaisi, Jouko Sohlberg huomauttaa.

Ammattikäytössä palvellut auto on todennäköisesti kulunut aivan eri tahtiin kuin kakkosautona palvellut menopeli.

– Yleisin auton käyttövirhe on huoltojen, nimenomaan määräaikaishuoltojen laiminlyönti.

– Jos huollot ja korjaukset on hoidettu huonosti tai lyöty kokonaan laimin, auton arvo laskee ja elinkaari lyhenee.

Kun uudessa tai käytetyssä autossa ilmenee vika kaupanteon jälkeen, siitä kannattaa reklamoida myyjää välittömästi. Tällä estetään myös lisävaurioiden syntyminen.

Autoliikkeellä on oikeus korjata virheensä itse. Jos asiakas haluaa korjauttaa vian muualla, siitä on sovittava myyjän kanssa.