Teema

Lastu tuo moottoriin lisää tehoja ja omistajalle vastuita – Näin virität autosi laillisesti

Virittäminen onnistuu autosta riippuen joko ohjelmoimalla muistinohjausyksikkö uudelleen, vaihtamalla muistipiiri eli lastu tai lisäämällä ohjausjärjestelmään tehoboksi. Moottorin virittäminen on laillista, mutta muutoskatsastus on pakollinen. Se jää monelta tekemättä. Maahantuojan kanta kaikkiin muutoksiin on kireä.
Moottorin optimointi kohensi Hannun auton suorituskykyä, mutta hän ei aio ulosmitata lisätehoa ja muuttaa omaa ajotapaansa repivämmäksi. "Halusin testata, kuinka auto muuttuu." Kuva: Kari Pitkänen
Moottorin optimointi kohensi Hannun auton suorituskykyä, mutta hän ei aio ulosmitata lisätehoa ja muuttaa omaa ajotapaansa repivämmäksi. "Halusin testata, kuinka auto muuttuu." Kuva: Kari Pitkänen

Aika moni meistä on jossakin tilanteessa kaivannut autoonsa lisää tehoa ja suorituskykyä. Keinokin siihen on olemassa: moottorin niin sanottu lastutus. Nykyautoissa lastutuksella tarkoitetaan moottorinohjausyksikön ohjelmoimista uudelleen. Vanhemmissa autoissa vaihdetaan ohjausyksikön...

Virittäminen onnistuu autosta riippuen joko ohjelmoimalla muistinohjausyksikkö uudelleen, vaihtamalla muistipiiri eli lastu tai lisäämällä ohjausjärjestelmään tehoboksi. Moottorin virittäminen on laillista, mutta muutoskatsastus on pakollinen. Se jää monelta tekemättä. Maahantuojan kanta kaikkiin muutoksiin on kireä.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 3kk digiä 19 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään