Teema

Lennon myöhästymisestä voi saada jopa 600 euroa hyvitystä, mutta lentoyhtiöt vikuroivat – Finnair joutuu jälleen oikeuteen

Jos lento myöhästyy tai peruuntuu, kuluttajalla on oikeus saada korvauksia ja huolenpitoa jopa satojen eurojen edestä. Lentoyhtiöt eivät kuitenkaan ole olleet kovin halukkaita maksamaan korvauksia. Lentokorvausriitoja käsitellään pian jälleen oikeudessa. Päätöksistä toivotaan ennakkotapauksia, jotka selkeyttäisivät korvauskäytäntöjä. Korvauskiistat ovat synnyttäneet jo bisnestäkin.
EU:n alueella lentomatkan viivästyksestä voi saada 125–400 euron korvauksia, kaukomatkoista enemmän. Korvausta ei kuitenkaan saa, jos viivästyksestä on ilmoitettu ajoissa tai sen syynä ovat poikkeukselliset olosuhteet. Kuluttaja-asiamies on nyt viemässä oikeuteen muutamia korvausriitoja. Kuva: Mauri Ratilainen

Myöhästyneitä lentoja koskeva korvauskäytäntö kaipaa selkeytystä, sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg Lautakunta saa käsiteltäväkseen vuosittain toista tuhatta tapausta, joissa riidellään viivästyneestä tai peruutetusta lennosta maksettavasta korvauksesta. Tapausten määrä on lievässä...

Jos lento myöhästyy tai peruuntuu, kuluttajalla on oikeus saada korvauksia ja huolenpitoa jopa satojen eurojen edestä. Lentoyhtiöt eivät kuitenkaan ole olleet kovin halukkaita maksamaan korvauksia. Lentokorvausriitoja käsitellään pian jälleen oikeudessa. Päätöksistä toivotaan ennakkotapauksia, jotka selkeyttäisivät korvauskäytäntöjä. Korvauskiistat ovat synnyttäneet jo bisnestäkin.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 3kk digiä 30 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään