Teema

Liikunta auttaa väsymyksen torjumisessa

1. Jos tuntee kärsivänsä kevätväsymyksen oireista, kannattaa selvittää aluksi, kuinka paljon unta tarvitsee. Unta saa riittävästi, jos ei tarvitse erikseen päiväunia ja tuntee itsensä herätessään virkeäksi.

2. Unen tarve voi vaihdella aikuisella paljonkin. Yleensä se on aikuisella 6–9 tuntia yössä.

3. Vähäiselläkin liikunnalla on vaikutuksia. Kannattaa harrastaa joko kevyttä liikuntaa päivittäin tai raskaampaa kuntoliikuntaa vähintään 2–3 tuntia viikossa vähintään kolme varttia kerrallaan.

4. Ihmissuhteista kannattaa pitää huolta, vaikka väsymyksen vuoksi tuntuisi, ettei jaksa. Omiin oloihin vetäytyminen voi kiihdyttää kaamosmasennuksen oireita.

5. Jos kotikonstit eivät auta, kevätmasennusoireiden vuoksi kannattaa hankkiutuia lääkärin vastaanotolle. Omaa mielialaansa kannattaa seurata, jos ei tunne iloa asioista, joista yleensä tuntee. Lisäksi äkilliset muutokset jaksamisessa ovat hälyttävä merkki.

Lähde: Tutkimusprofessori Timo Paronen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.