Teema

Linda Jackson vie Citroënia maailmalle naisenergialla

Ranskalaisen autonvalmistajan Citroënin toimitusjohtaja Linda Jackson vastaa ties monennenko kerran Geneven autonäyttelyssä toimittajan ihmettelyyn: nainen autoyhtiön johdossa?

– Se hyöty naiseudesta on, että työni huomataan helpommin.

– Haittana on, että autoalalla naisjohtajan on kovemmalla työnteolla todistettava jatkuvasti olevansa oikeassa paikassa.

– Olen ehkä turhan vaatimaton. Kun tulen suurasiakkaiden tapaamiseen, joku heistä kertoo odottavansa Citroenin pomoa. Kun sanon, että se olen minä, asiakas katsoo minuun hämmästyneenä: Mutta tehän olette nainen!

59-vuotiaalla englantilaisella on takana jo 35 vuoden ura autoteollisuudessa.

– Aloitin autoalalla sattumalta, Jackson kertoo teekupin äärellä.

Opiskelemaan lähtevä Linda ajatteli työskennellä muutaman kuukauden Jaguarin laskutuksessa.

– Innostuin autoista niin tulenpalavasti, että ehdin opiskelemaan vasta vuosikymmenten kuluttua.

– Autot ovat seksikkäitä. Nautin ajamisesta niin paljon, että itseohjautuvia autoja kokeillessani kaipaan hallintamahdollisuutta. Tämä on ehkä sukupolvikysymys. Nuoret antavat varmaan helpommin autonhallinnan järjestelmälle.

Tällä hetkellä Jackson ajaa mustavalkoisella Citroën C3 Aircross -maasturilla.

– Sen mahdollisuus automaattipysäköintiin on loistava apu Pariisin liikenteessä.

Jaguarin jälkeen Jackson siirtyi Roverille ja sieltä Citroëniin, jonka toimitusjohtajana hän on ollut vuodesta 2014.

Ranskalaisyhtiön entinen talousjohtaja on pystynyt esittelemään hyvät talousluvut neljättä vuotta peräkkäin.

Autoalan lähivuosia Jackson kuvaa kaikkein jännittävimmiksi. Kohta näemme, miten liikumme sähköisellä, itseohjautuvalla tai jaetulla yhteiskäyttöautolla.

Citroën yrittää muuttaa autonomistajia jakamaan autoja Earn&Drive -järjestelmällä. Autonvuokraaja voi palvelussa välittää Sitikkansa vuokrattavaksi silloin, kun ei sitä itse tarvitse.

Citroën varautuu itseohjautuvien autojen suurempaan suosioon vasta noin vuoden 2023 jälkeen.

– Kysymyksiä on vielä paljon: tuleeko niistä turvallisia, kaikkien käyttämiä autoja? Ja voivatko autonomisten autojen reittejä käyttää yksinomaan nämä autot, mikä tekisi liikennejärjestelmästä nykyistä kalliimman, Jackson pohtii.

Autonhankintakin siirtyy yhä enemmän verkkoon.

– Vuonna 2025 arviolta kymmenen prosenttia autoista ostetaan online-palveluissa. Samana vuonna kaikkien automalliemme on myös määrä olla sähkökäyttöisiä.

– Aiomme tehdä mallistostamme niin bensa-, diesel- kuin sähkökäyttöisen. Kuluttaja päättää, mistä järjestelmästä tulee suosituin.

Jacksonin on sanottu palauttaneen Citroenin takaisin juurilleen kekseliäänä autovalmistajana ja rohkeana suunnittelijana. Ranskalaisauton ostaja on Euroopassa noin 59-vuotias. Jackson haluaa nuorentaa ostajakuntaa.

– Citroën on ostajan mielestä kaikkein ranskalaisin automerkki. Meiltä odotetaan mukavuutta, designia, luovuutta, historiaa, kekseliäisyyttä ja leikkimielisyyttä. Olemme ylpeitä ranskalaisuudestamme, Jackson sanoo ensi vuonna sata vuotta täyttävästä yhtiöstään.

Jacksonin mukaan Citroën on aidosti maailmanlaajuinen automerkki viiden vuoden kuluttua.

– Noin puolet tuolloin valmistamastamme 1,6 miljoonasta autosta myydään silloin Euroopan ulkopuolella. Tällä hetkellä Euroopan ulkoinen menekki on vain 27 prosenttia.

– En aio mullistaa meitä vallankumouksellisesti, strategiamme vain kehittyy. Tuomme kauppoihin vuosittain ainoastaan yhden uuden mallin, jotta saamme sen markkinointiin tarpeeksi aikaa.

Genevessä esitelty omailmeinen C4 Cactus ratsastaa legendaarisen Rättisitikan eli 2CV:n menestyksellä. Yhtiön eniten myyty bestseller-malli ympäri maailmaa on C3 Aircross -katumaasturi.