Teema

Luusto kiittää, kun hikoilet puntteja nostellen

Monesko luusto sinulla on meneillään?

Luustoliiton toiminnanjohtajan Ansa Holmin mukaan kysymys on pätevä keino selvittää keskustelukumppanin ikä.

Luusto nimittäin uusiutuu koko ajan. Hohkaluu, jota on esimerkiksi nikamissa, uudistuu pitkien luiden kuoriluuta nopeammin.

– Kymmenessä vuodessa ihmisen luut ovat muovautuneet kokonaan uudelleen, Holm sanoo.

Hänen mielestään tämä tarkoittaa vain yhtä asiaa: Luiden vahvistamiseksi kannattaa tehdä töitä koko ajan. Peli ei ole menetetty, vaikka murtumiakin olisi jo ollut.

– Tiedän monia, jotka ovat elintapojen muuttamisen ja mahdollisen lääkehoidon ansiosta saaneet luustonsa takaisin kuntoon.

Murtumien ehkäiseminen on tärkein syy pitää luusto kunnossa. Loppusyksyn mustalla jäällä liukastellessa ajatus tuntuu järkeenkäyvältä.

Lähtökohdat lujille luille ovat varsin vaihtelevat, sillä perintötekijät määräävät luuston laadusta jopa 60–80 prosenttia. Siksi jo parikymppisten luiden erot voivat olla merkittävät, vaikka juuri siinä vaiheessa ihmisen luumassa on suurimmillaan.

Elintavoilla on Holmin mukaan suuri vaikutus nuoriinkin luihin. Vähäinen liikunta ja yksipuolinen ja vähäravinteinen ruokavalio haurastuttavat luita, ja päinvastoin.

Ikääntyessä luumassa vähenee väistämättä jokaisella, naisilla vinhemmin kuin miehillä.

– Vähenemistä voi hidastaa, mutta vaihdevuosien jälkeen massaa ei enää treenaamallakaan pysty lisäämään, ortopedian ja traumatologian professori Hannu Aro sanoo.

Osteoporoosi on sairaus, jossa luuston haurastuminen altistaa murtumille.

Ikääntyneillä naisilla osteoporoosia ennustavat etenkin hento rakenne ja vanhemmilla mahdollisesti olleet lonkkamurtumat eli perinnöllinen alttius.

– Jos on niin sanotusti huonot geenit, on altis saamaan murtumia, vaikka eläisi kuinka terveellisesti, Aro toteaa.

Huonoilla elintavoilla tilanne voi pahentua entisestään.

– Tupakointi on luuston kannalta pahimpia asioita, Aro toteaa.

Selkein merkki luiden heikkoudesta on, jos luu murtuu vähäisenkin kaatumisen seurauksena.

– Jos liukastut, etkä saa murtumaa, kaikki on kunnossa. Luuston pitäisi kestää liukastumisen aiheuttama äkillinen kuormitus.

Toinen, harvinaisempi mutta näkyvä tekijä on, jos pituudesta katoaa lyhyessä ajassa useita senttejä. Tämä voi Holmin mukaan kieliä oireettomista nikamamurtumista.

– Näitä voi olla jo työikäisillä.

Myös äkillinen selkäkipu voi paljastaa luiden kunnon.

Tällöinkin kyse saattaa olla murtumista.

Luuston vahvistamisen resepti on varsin yksinkertainen.

– Liikunta ja terveellinen ravinto, Aro summaa.

– On ihan sama, mitä liikuntaa harrastaa, kunhan harrastaa.

Vahvan suosituksen Aro yhteen lajiin kuitenkin antaa: kaikki kuntosalille, mars!

– Jos lihakset surkastuvat, luutkin voivat huonosti. Kävelykin on hyvästä, mutta se ei ylläpidä lihaskuntoa.

Aron mukaan suomalaisten on enää turha hihitellä salilla treenaaville floridalaiseläkeläisille.

– Jos haluaa ylläpitää lihasmassaa, täytyy treenata kuin urheilijat. Hyvä lihaskunto vähentää kaatumisia ja parantaa tasapainoa.