fbpx
Teema

Mikä on kohtuullinen hinta hinauskeikasta?

Lukijan auto sammahti joulukuussa Paraisille. Hän soitti Autoliiton 24h-tiepalveluun, joka välitti kysyjälle turkulaisen hinausyrityksen yhteystiedot. Hinuri tulikin paikalle ja kyyditsi rikkoutuneen auton huoltoon Turkuun.

Koska autoilijalla ei ollut hinausvakuutusta, lasku osoitettiin suoraan hänelle. Loppusumma keikasta oli 815,19 euroa. Kilometrikorvausten osuus laskusta oli 588,12 euroa yhteensä 169 kilometrin ajomatkoista.

Jälkeenpäin pyydetyt arviot vastaavasta työstä kahdesta muusta yrityksestä olivat noin 350 ja 600 euroa.

Laskuun oli esimerkiksi kirjattu odotusmaksua yhdeltä tunnilta 77,47 euroa, vaikka lossit hinauspaikalle kulkevat kysyjän mukaan kahdeksan minuutin välein.

Tuntuuko hinta hinauksesta kohtuulliselta, Autoliiton tiedotuspäällikkö Jukka Tolvanen?

– Kyllä tässä kalliimmassa päässä liikutaan. Hintojen pitäisi aina olla kilpailukykyisiä.

– Kun asiakas soittaa puhelinpalveluumme, hänet yhdistetään paikalliselle yhteistyökumppanillemme, joka puolestaan ottaa yhteyttä soittajaan. Hinta tai ainakin hintahaarukka tilatusta työstä tulisi ilmoittaa tässä yhteydessä.

Antaako Autoliiton puhelinpalvelu ainoastaan yhden yrittäjän tiedot vai useampia vaihtoehtoja?

– Meillä on tietyt kumppanit kullakin alueella. Jos saatu tarjous kuulostaa liian kovalta, kannattaa kysyä itse palvelua muualtakin.

– Jos kyseessä on Autoliiton Plus-jäsen, asiakas vain kuittaa tilatun työn. Lasku tulee meille.

– Autoilijan kannattaa ottaa huomioon ja varautua siihen, että tien päälle tilattu apu on kallista. Tuskin edes apuvirran saamisesta enää selviää alle satasella.

Menot