Teema

Mikä on paras käyttövoima uudelle autolle? Vertailimme kaasun, sähkön, bensan, dieselin ja etanolin hyvät ja huonot puolet

Yhtä oikeaa vastausta ei ole. Oma maksukyky, käyttötarpeet ja tankkaus-/latausmahdollisuudet ratkaisevat. Oululaiselle Tapio Leppiselle biokaasu toi 40 prosentin säästön polttoainelaskuun kuukaudessa. "Kaasuauton käyttövoimavero on hassu jäänne, joka joutaisi poistaa", Leppinen kehottaa.
Biokaasua mahtuu Golfin komposiittitankkeihin enimmillään runsaat 17 kiloa. Tankkaus kestää hieman kauemmin kuin bensapumpulla, mutta hoituu letkun kiinnittämisen jälkeen täysin automaattisesti. "Kaasuajossa auton ääni on vähän hiljaisempi, muuten en huomaa mitään eroa bensiiniin", Tapio Leppinen sanoo. Kuva: Kari Pitkänen
Biokaasua mahtuu Golfin komposiittitankkeihin enimmillään runsaat 17 kiloa. Tankkaus kestää hieman kauemmin kuin bensapumpulla, mutta hoituu letkun kiinnittämisen jälkeen täysin automaattisesti. "Kaasuajossa auton ääni on vähän hiljaisempi, muuten en huomaa mitään eroa bensiiniin", Tapio Leppinen sanoo. Kuva: Kari Pitkänen

Tapio Leppisestä tuli kaasuautoilija neljä kuukautta sitten. Eläkkeellä olevan kemian diplomi-insinöörin tarkka kirjanpito paljastaa, että biokaasulla ajaminen on ollut kannattavaa sekä luonnon että oman kukkaron kannalta. – Periaatesyistä ajan vain...

Yhtä oikeaa vastausta ei ole. Oma maksukyky, käyttötarpeet ja tankkaus-/latausmahdollisuudet ratkaisevat. Oululaiselle Tapio Leppiselle biokaasu toi 40 prosentin säästön polttoainelaskuun kuukaudessa. ”Kaasuauton käyttövoimavero on hassu jäänne, joka joutaisi poistaa”, Leppinen kehottaa.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 3kk digiä 19 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään