Teema

Mitä alennusmyynneistä oikein kannattaa ostaa?

Alennusmyynnit houkuttelevat kohta taas penkomaan laareja ja pohtimaan, olisiko ostamiselle tarvetta.

Tavallista halvemmat hinnat saattavat hullaannuttaa niitäkin, jotka yleensä välttelevät kaupoissa kiertämistä.

Mitä alennusmyynneistä kannattaa ostaa, kuluttajan talouden asiantuntija Paula Pessi Kuluttajaliitosta?

– Järkevä ostos alennusmyynnistä tarkoittaa sitä, että saa jotain haluamaansa edullisesti, ei sitä, että saa jotain halvalla. Mitä enemmän käyttää aikaa ajatellakseen, mitä ostaa, sitä vähemmän se lopulta on.

– Alennusmyynneissä pyritään saamaan ostopäätökset syntymään heti. Kannattaa kuitenkin muistaa, että aina tulee uusia alennusmyyntejä, jopa saman vuoden sisällä, ja silloin alennuksessa on taas uudempia tuotteita. Jos epäröi ostopäätöstä, on syytä ottaa ihan reilusti aikalisä.

– Isojen alennusten ja prosenttien ei kannata antaa hämätä, vaan pitää ajatella tuotteen lopullista hintaa. Sillä ei ole väliä, mitä tuote on hintalappujen mukaan joskus maksanut, vaan mitä se nyt maksaa. Voi miettiä, aikooko pitää mekkoa oikeasti, vai ostaako vain sen vuoksi, koska nyt sen saa puoleen hintaan.

Voiko alennusmyynneistä ostamalla säästää rahaa? Miten pitää toimia, Paula Pessi?

– Alennukset voivat olla keino säästää rahaa. Jos on jo päättänyt ostaa jotain, on hyvä odottaa hetki, jolloin tuotteen saattaa saada alennettuun hintaan. Silloin alennetun hintalapun löytäminen on selvää säästöä. Hintoja kannattaa silti muistaa vertailla myös alennusmyyntien aikana.

Millaisissa tuotteissa on yleensä parhaat alennusprosentit, edunvalvontapäällikkö Tuula Loikkanen Kaupan liitosta?

– Parhaat alennukset saa yleensä kausituotteista. Jos haluaa halvalla joulukoristeita, niitä kannattaa hankkia joulun jälkeen. Samoin silloin myydään sellaisia tuotteita, joista ennakoitiin joulun hittituotteita mutta joista ei sitten sellaisia tullutkaan. Varasto halutaan tyhjäksi tällaisista tuotteista.

– 30–40 prosentin alennuksella yleensä aloitetaan, mutta parhaimmillaan kivutaan 70:een, ellei sitten kyseessä ole ihan loppuunmyynti. Tuo lukema on viimeisten alennusmyyntipäivien huipennus. Silloin halutaan eroon viimeisistäkin kappaleista.

Askarruttaako jokin asia? Lähetä kysymyksesi teema@lannenmedia.fi

Riikka Marjomaa