Teema

Mitä ovat verkko-ostoista bonusta lupaavat sivustot?

Televisiossa pyörii mainos, jossa verkko-ostoksista luvataan bonuksia, jos ensin rekisteröityy Bonusway.fi-nimiseen verkkopalveluun ja tekee ostoksensa vasta sen jälkeen. Vastaavalla tavalla verkko-ostoksista lupaa bonusta myös ainakin Bonari.fi.

Millaisesta ilmiöstä on kyse, Kaupan liiton maksuvälineasiantuntija Panu Tast?
– Kyse on niin sanotuista cashback-sivustoista, joita voi luonnehtia yksinkertaisesti sivustoiksi, jotka tekevät verkkokaupoille asiakashankintaa. Nähdäkseni tätä voi pitää verkkokauppojen myynnin edistämispalveluna, josta verkkokaupat maksavat, kuten muustakin markkinoinnista.

Mikä on tällaisten sivustojen toimintaperiaate?
– Sivustojen tarkoitus on koota kuluttajia ja ohjata heitä sivuston listoilla oleviin verkkokauppoihin. Verkkokaupat maksavat asiakkaiden ohjauksesta sivustoja ylläpitäville yrityksille, jotka puolestaan palauttavat osan saamastaan maksusta rekisteröityneen asiakkaan pankkitilille käteisen rahan muodossa.

Miten verkkokaupat hyötyvät? 
– Ne saavat lisää asiakkaita ja varsinkin pienet verkkokaupat lisää näkyvyyttä. Sivustoilla on jo parisataatuhatta rekisteröitynyttä suomalaista kuluttajaa. 

Miten asiakas hyötyy? 
– Asiakkaan näkökulmasta sivustoja voi verrata mihin tahansa ostohyvityskäytäntöön, kuten esimerkiksi lentojen tai päivittäistavaroiden ostamisesta tulevaan etuun. Tietysti voidaan spekuloida sillä, kasvattaako tällainen toiminta verkkokauppojen kustannuksia. Silloinhan maksulappu ohjautuu aina viime kädessä kuluttajalle. 

Miten sivustot eroavat vaikkapa kaupparyhmittymien bonusjärjestelmistä?
– Kyseessä on kolmannen osapuolen erillinen bisnes. Kanta-asiakasohjelmat ovat näiden yritysten itsensä rakentamia järjestelmiä. Lm-HäSa