Teema

Mitä suorituskyvylle tapahtuu viileässä?

Kuinka merkittävästi viileässä urheileminen eroaa lämpimistä olosuhteista, Työterveyslaitoksen vanhempi tutkija Juha Oksa?

– Jos viileässä pääsee tapahtumaan kehon ja lihaksiston jäähtymistä, maksimaalinen suorituskyky heikkenee ja maksimaalista alemmalla tasolla tehtävä työ kuormittaa enemmän. Näillä on annos–vastesuhde: mitä enemmän jäähdytään, sitä suurempi on muutos edellä mainituissa muuttujissa.

Mitä suorituskyvylle tapahtuu viileässä?

– Jäähtyneen lihaksen suorituskyky heikkenee kaikilta osa-alueiltaan. Maksimaalinen voimantuotto, voimantuottonopeus, relaksaationopeus ja hienomotoriikka heikkenevät, samoin liikenopeus hidastuu ja kehon hallinta heikkenee.

Mikä on vaatetuksen rooli?

– Vaatekerrosten paino ja niiden välinen kitka lisäävät kuormittuneisuutta. Yksi lisäkilo vaatetusta lisää energiankulutusta noin 1–3 prosenttia. Toki viileään sopeudutaan viileässä olemalla ja harjoittelemalla, mutta siinä on vaikea nähdä mitään erityistä etua.

Onko ulkotreenille jotain maksimilämpötilaa?

– Varsinaista rajaa ei ole, mutta suosittelen, että jos pakkanen painuu alle -15, kannattaa harkita ainakin kovalla intensiteetillä treenaamista. Hengityksen suojaaminen on joka tapauksessa suotavaa, jotta estetään keuhkoputkien supistuminen kylmän ilman hengittämisen seurauksena.

Korvaako laatu määrän, vai onko viileä sää vain hyvä tekosyy jäädä sisälle?

– Laatu ehdottomasti edellä, kevennä treeniä! Jotkut myös pitävät viileästä säästä.