fbpx
Teema

Mitä voi tehdä pitkittyneelle kivulle?

Mitä pitkittyneelle kivulle voi itse tehdä, lääkäri ja kipututkija Helena Miranda?

– Kivun syyn selvittäminen on tärkeää. Aina syy ei löydy kipeän alueen kudoksista, vaan se voi johtua kivunsäätelyjärjestelmästä. Samalla on hyvä tutkia, mitkä asiat elämän varrella ovat voineet vaikuttaa siihen, että kipua on nyt. On hyvä miettiä myös, mitkä ovat olleet omia keinoja kivun lievittämiseen ja mitkä kipua pahentavia asioita.

– Pitkittyneestä kivusta on voinut tulla osa identiteettiä. Kivun takia on voinut joutua jättämään liikunnan, työn tai parisuhteen.

Mitä tarkoitetaan kivunhallintasuunnitelmalla?

– Sen tarkoitus on lisätä pystyvyyden ja hallinnan tunnetta, joka voi lähteä ihan pienistä asioista. Suomalaisessa terveydenhoidossa on oltu liiankin vaativia. On annettu liikuntasuosituksia monta kertaa viikossa, kehotettu pudottamaan 20 kiloa ja lopettamaan tupakanpoltto. Se voi tuntua kohtuuttomalta.

– Aluksi voi riittää korttelin kiertäminen, mieluisan musiikin tahtiin tanssahteleminen tai puhelu ystävälle. Jokaiselle on löydettävissä juuri itselle sopiva kivunhallinnan työkalupakki.

Millaisia keinoja voi kokeilla?

– Kun kipu pahenee, voidaan tarvita enemmän lääkehoitoa ja muita keinoja. Musiikki, hemmottelu, kosketus tai elokuva voivat viedä huomion kivusta. Kun kipua on vähemmän, voi olla mahdollisuus puutarhanhoitoon, ystävien tapaamiseen, liikuntaan tai matkusteluun.

– Kipupotilaan pitäisi itse pystyä säätelemään työn tekemistä. Tutkimusten mukaan kipusignaalit vaimenevat, kun saa tehdä mielekästä työtä. Vapaaehtoistyöstäkin saa hyviä kokemuksia.

Menot