Teema

Miten onnistua elämän hidastamisessa?

Mitä elämän hidastamisella tarkoitetaan, Hidasta elämää -sivuston perustaja, hyvinvointikouluttaja Sanna Wikström?

– Yksinkertaisimmillaan elämän hidastamisella tarkoitaan oman ominaisen elämänrytmin löytämistä, sen kunnioittamista ja sen mukaan elämistä.

– Elämänrytmi on jokaisella erilainen. Kannattaa kuitenkin hidastaa edes sen verran, että voi kokea asioita sen sijaan, että vain ajattelee asioita tulevassa tai menneessä.

– Jos tämän hetken kokeminen ei oikein avaudu, vauhti on yleensä liian kova.

Miten elämän hidastaminen tapahtuu?

– Ensimmäisiä asioita on hengityksen hidastaminen ja siihen keskittyminen. Hengitys vaikuttaa siihen, millaista viestiä annat keholle, mielelle ja aivoille. Stressaantuneena aivot huutavat hätätilassa: Uhkia näköpiirissä! Hengityksen avulla voit viestittää toisille aivoalueille: Kaikki hyvin! Ei havaittavissa olevia uhkia.

– Älä mieti elämässä niinkään, mitä voisin hankkia, jotta minulla olisi parempi elämä. Mieti sen sijaan, mistä voisit mahdollisesti luopua, jotta elämä olisi parempaa. Jos kotona on paljon tavaraa, se tarkoittaa paljon siivottavaa. Harrastukset ovat ihania, mutta jos niitä on paljon, siitäkin kertyy stressiä. Silloin kun ei ole kiireinen, väsynyt ja stressaantunut, myös tavalliset pienet asiat tuntuvat ihanilta.

– Yksi käytännön vinkki on tehdä isompi kalenteri, sillä elämme kokemuksemme mukaan. Mitä pienempi kalenteri on, sitä ahtaammalta se näyttää ja tuntuu.

– Ein sanomisen taito säilyttää elämässä väljyyttä. Älä suostu kaikkeen äläkä tee kaikkea. Tiukoissa aikatauluissa kivatkin asiat alkavat tuntua ikäviltä.

Kuinka hidastaminen onnistuu pikkulapsivuosina? Riittääkö, jos elämää hidastaa tunniksi kello 21:n jälkeen?

– Yksi asia on miettiä, voisiko työaikaa vähentää väliaikaisesti.

– Jos illan oman ajan avulla saa tasapainotettua arkea, se on tietenkin ok. Toisaalta riittävä uni on valtavan tärkeää ja saa elämän tuntumaan ylipäätään paljon mukavammalta.