Teema

Musta perjantai pelastaa marraskuun

Joka maailman kolkassa ovat samat alennusmyynnit.

Yhdysvalloissa kiitospäivän jälkeinen päivä eli marraskuun neljännen torstain jälkeinen päivä on Black Friday. Rapakon takana katsotaan, että tästä mustasta perjantaista alkaa joulukauppa.

Yhdysvalloissa päivän arvioidaan olevan vuoden suurin yksittäinen ostospäivä.

Kauppapäivä juontaa juurena 1950-luvun Philadelphiaan, jolloin kiitospäivän jälkeisenä perjantaina sattui aina paljon liikenneonnettomuuksia. Päivä sai surullisen nimen Black Friday (musta perjantai).

Kului aikaa ja päivän merkitys kauppapäivänä ymmärrettiin. Kirjapidossa alkoi näkyä marraskuun lopussa enemmän mustaa kuin punaista väriä eli joulua kohden kirjapito meni plussalle.

Yhdysvalloissa mustaa perjantaita vietetään vahvasti niin kivijalka- kuin verkkokaupoissakin. Eurooppaan päivä on jalkautunut juuri verkkokauppojen ansiosta.

Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen kertoo, että eurooppalaiset verkkokaupat huolestuivat, kun huomasivat, että eurot virtaavat Yhdysvaltoihin aina Black Friday -päivänä.

– Vastaiskuna eurooppalaiset ottivat kampanjan käyttöön myös täällä. Ensin se tuli verkkokauppoihin. Nykyään kampanja näkyy jo kivijalkaliikkeissäkin.

Suomessa Black Friday on ollut vilkas kauppapäivä vasta pari vuotta. Kun Yhdysvalloissa kaupanteko alkaa heti vuorokauden vaihduttua, Suomessa kampanja on otettu maltillisemmin ja paikallisesti sopien käyttöön. Tarjoukset saattavat olla voimassa esimerkiksi koko viikon.

Loikkasen arvion mukaan viime ja edellisenä vuonna kampanja on näkynyt jo vahvasti vähittäis- ja ruokakaupassakin, kun ennen se keskittyi lähinnä kodinelektroniikkaan.

– Jos katsoo kaupan myynnin marraskuuta, Black Friday on oikeastaan ainoa piikki, mikä siellä näkyy. Se kertoo siitä, että kampanjat ovat kaupoille tärkeitä. Joillekin liikkeille yksi päivä saattaa olla hyvin merkittävä.

Loikkanen muistuttaakin, että kansainvälinen kilpailu asiakkaista on kovaa. Se näkyy erilaisina kampanjoina ja alennuksina.

Erityisesti elektroniikka-alan kaupassa Black Friday näkyy, sillä silloin tehdään moninkertaisia myyntejä verrattuna tavallisiin päiviin.

Gigantin markkinointijohtaja Niko Sandström kertoo, että idea tarjouspäivään tuli heidän asiakkailtaan, jotka alkoivat kysellä, miksei Suomessa päivää vietetä samalla tavalla kuin vaikkapa Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa.

– Se on harvinaista, että asiakkaat ottavat yhteyttä ja toivovat tällaista. Kyllähän se on kannattanut, sillä silloin teemme myyntiennätyksiä.

Erikoistarjouksista kuluttajat hankkivat erityisesti älypuhelimia, televisioita, tietokoneita ja kuulokkeita.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto sekä kuluttajaneuvonta eivät ole saaneet parin vuoden aikana kuin kolme valitusta liittyen Black Fridayhin. Usein erityisten tarjouskampanjoiden aikana asiakkaita kismittää, kun paljon mainostettu tuote loppuu kesken hyvin pian.

– Se nousee valituksissa esiin hyvin usein, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio.

Vainion mukaan mainonnassa tulisi selkeästi ilmaista, jos erikoiserä on pieni. Hänen mukaansa usein näin toimitaankin.

Suomalaiset ovat jo tottuneita asioimaan verkkokaupassa. Vainion mukaan kuluttajilla on myös hyvät tiedot verkkokaupan säännöistä. Siellä on 14 vuorokauden peruuttamisoikeus.