Teema

Näin aloitat juoksun: Kokosimme kahdeksan viikon treeniohjelman sohvaperunasta juoksuharrastajaksi

Lapin urheiluakatemian lajivastaava Susanna Parkkisenniemen mukaan juoksukammosta pääsee eroon, kun aloittaa harjoittelun maltilla. Liian nopea tahti ja liian pitkät matkat syövät orastavan juoksuinnostuksen ja tuovat mukanaan vain kipeät jalat. 1-3 kuukauden harjoittelulla kuka tahansa jaksaa juosta viisi kilometriä. Kuva: Anssi Jokiranta
Lapin urheiluakatemian lajivastaava Susanna Parkkisenniemen mukaan juoksukammosta pääsee eroon, kun aloittaa harjoittelun maltilla. Liian nopea tahti ja liian pitkät matkat syövät orastavan juoksuinnostuksen ja tuovat mukanaan vain kipeät jalat. 1-3 kuukauden harjoittelulla kuka tahansa jaksaa juosta viisi kilometriä. Kuva: Anssi Jokiranta

Kun aurinko kuivattaa asfaltit ja metsäpolut, tekisi mieli melkein pinkaista juoksuun. Mutta mikä neuvoksi, jos ei ole ottanut juoksuaskelia viimeiseen 20 vuoteen? – Älä aloita liian kovaa, äläkä liian pitkillä...

Kun aurinko kuivattaa asfaltit ja metsäpolut, tekisi mieli melkein pinkaista juoksuun. Mutta mikä neuvoksi, jos ei ole ottanut juoksuaskelia viimeiseen 20 vuoteen? – Älä aloita liian kovaa, äläkä liian pitkillä matkoilla, Lapin urheiluakatemian lajivastaava Susanna Parkkisenniemi neuvoo. Pahin virhe Parkkisenniemen mukaan on, jos lähtee yhtäkkiä juoksemaan paljon. – Ensin täytyy valmentaa itsensä liikkumaan. Juoksun tuomiin…

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 3kk digiä 30 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään