fbpx
Teema

Nyt on aika huoltaa pyörä talviajoon – näin valitset sopivat renkaat ja pidät kylmän loitolla, mutta yksi asia on vielä näitäkin tärkeämpi

Pyöräliikenteen konsultti Petteri Nisula kehottaa huoltamaan pyörän jo syksyllä eikä vasta keväällä. Talvipyöräilijälle hän suosittelee kerrospukeutumista. Laatikolliset perhepyörät soveltuvat hyvin talviajoon, koska lapsi on suojassa sateelta ja viimalta.
Liikenneturvan mukaan lähes 70 prosenttia pyöräilijöistä käytti etuvaloa ja 56 prosenttia takavaloa viimevuotisessa seurannassa. Kuva: Mauri Ratilainen

Pyöräliiton erityisasiantuntija Martti Tulenheimo kaartaa pyörällään pyöränhuoltotilan eteen ja asettaa pyörän lepäämään talon seinustalle. Hän on varustautunut syksyn sään mukaan: jalassa on siniset kumisaappaat, päällä keltainen sadetakki ja selässä vedenpitävä reppu.

Ulkona tihkuu vettä harmaalta taivaalta. Tulenheimo vetää kumisaappaiden tilalle tossut ja ripustaa vettä valuvan takin naulaan. Nyt hän on valmis kertomaan talvipyöräilystä, koska lähes minä aamuna tahansa maa voi olla jo valkoinen koko Suomessa.

Pyöräliikenteen konsultti Petteri Nisula on tuonut jo pyöränsä Helsingin Roihuvuoressa sijaitsevan yhteisöllisen pyöräpajan Satumaan Dynamon huoltohuoneeseen. Pian tavallisten renkaiden tilalla on voimakkaasti kuvioidut nastarenkaat. Talvi voi tulla.

Muista ykkösasia: pyöräilijän pitää näkyä

Talvipyöräilyssä pitää huomioida erityisesti se, että suurin osa vuorokaudesta on pimeää.

– Valaistus on ehdoton ykkösasia. Kun pyörällä liikkuu pimeällä, edessä pitää olla valkoinen valo ja takana punainen, Tulenheimo sanoo.

Tämän suomalaiset ovat oppineet jo melko hyvin. Liikenneturvan vuonna 2020 tekemän seurannan mukaan lähes 70 prosenttia pyöräilijöistä käytti etuvaloa ja 56 prosenttia takavaloa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Martti Tulenheimo esittelee pyöräilykypärää, johon on liitetty etu- ja takavalo. Kuva: Mauri Ratilainen

Martti Tulenheimo esittelee pyöräilykypärää, johon on liitetty etu- ja takavalo. Kuva: Mauri Ratilainen

Tulenheimo muistuttaa, että etuvalo on tärkeää suunnata hieman alaviistoon, jottei se häikäise vastaantulijaa. Valon ei tarvitse olla yleensä kovin voimakas, koska kaupunkiympäristössä sillä ei tarvitse valaista ympäristöä. Tärkeintä on, että pyöräilijä näkyy.

– Tietenkin tien valaiseminen on tarpeen siellä, missä ei ole katuvaloja.

Pyörän valoksi soveltuu hyvin esimerkiksi akkukäyttöinen tai paristolla toimiva led-valo.

Talvirenkaiden käytössä on erilaisia koulukuntia

Nisulan pyörä lepää jo telineessä, ja eturenkaaseen on vaihtumassa hyvää vauhtia nastarengas.

Hän kertoo, että pyöräilijöillä on erilaisia mieltymyksiä talvirenkaiden käytössä. Jotkut laittavat nastat molempiin renkaisiin ja jotkut vain toiseen.

Osa pyöräilee talvella nastattomilla renkailla, joissa on tavallista voimakkaampi kuviointi. Tulenheimo suosii nastattomia, koska Helsingin kantakaupungin kadut ovat talvisin vain melko harvoin jäässä. Nisula laittaa nastarenkaan eteen ja taakse.

– Pito on parempi, jos molemmat ovat nastarenkaita, mutta aika hyvin pärjää ainoastaan eteen laitetulla nastarenkaalla, Nisula sanoo.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Petteri Nisula vaihtaa pyöränsä molempiin renkaisiin nastarenkaat talviajoa varten. Kuva: Mauri Ratilainen

Petteri Nisula vaihtaa pyöränsä molempiin renkaisiin nastarenkaat talviajoa varten. Kuva: Mauri Ratilainen

Tulenheimon mukaan esimerkiksi Jopo-mallisissa pyörissä talvirenkaan voi hyvin laittaa taaksekin, koska pystymäisen ajoasennon takia paino on enemmän takarenkaalla.

Nastarenkaat parantavat pitoa liukkaalla, mutta niiden huonona puolena on se, että ne rullaavat tavallista rengasta huonommin ja rahisevat.

Ennen talviajoa on hyvä muistaa vielä pari asiaa. Nisula kertoo, että pyörän ketjut ja voimansiirto on hyvä pitää puhtaina, koska talvella märästä tienpinnasta irtoaa helpommin roskia ja likaa kuin kesällä.

Kovilla pakkasilla varsinkin avovaihteistot saattavat jäätyä, koska erityisesti takavaihtajan viereiseen viimeiseen vaijerinkuoren mutkaan kertyy likaa ja kosteutta. Sen voi Nisulan mukaan pyrkiä estämään pitämällä vaijerikuori puhtaana ja lisäämällä siihen pakkasen kestävää öljyä.

Kylmyys ja kosteus kannattaa pitää loitolla

Kun syksyllä ja talvella lämpötila laskee lähelle nollaa ja sen alle, pyöräilyvaatetuksen merkitys korostuu. Tulenheimon mielestä kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti käsineisiin, jalkineisiin ja päähineeseen, koska ääreisverenkierto supistuu kylmässä.

– Ympärivuotisessa pyöräilyssä hansikkaiden tulisi olla sellaiset, että ne pitävät kylmyyden lisäksi myös kosteuden ulkopuolella, Tulenheimo sanoo.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Rapuhanskat soveltuvat hyvin pyöräilyyn. Kuva: Mauri Ratilainen

Rapuhanskat soveltuvat hyvin pyöräilyyn. Kuva: Mauri Ratilainen

Tulenheimo on mieltynyt nahasta ja synteettisestä materiaalista valmistettuihin sormikkaisiin. Nisula kaivaa repustaan niin sanotut rapuhanskat, joissa on peukalon lisäksi omat tilat etu- ja keskisormelle sekä pikkurillille ja nimettömälle.

Todella kylmillä keleillä hän käyttää lämpimiä lasketteluhanskoja.

Talvella pyöräilyjalkineiksi soveltuvat hyvin tavalliset talvikengät. Kuraisella kelillä kumisaappaat ovat hyvä vaihtoehto. Päähineeksi käy tavallinen pipo, kunhan se mahtuu pyöräilykypärän alle.

Keho tuottaa lämpöä pyöräillessä

Nisula korostaa kerrospukeutumisen tärkeyttä. Silloin vaatetusta on helppo säädellä säätilan mukaan lisäämällä tai poistamalla kerroksia.

Alimmaksi soveltuu Nisulan mukaan erinomaisesti esimerkiksi merinovillasta tehty aluspaita, joka lämmittää ja siirtää kosteuden iholta seuraaviin vaatekerroksiin. Sen päälle voi laittaa hupparin ja toppaliivin tai ulkoilutakin.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Petteri Nisula ja Martti Tulenheimo kannustavat ihmisiä pyöräilemään ympäri vuoden. Kuva: Mauri Ratilainen

Petteri Nisula ja Martti Tulenheimo kannustavat ihmisiä pyöräilemään ympäri vuoden. Kuva: Mauri Ratilainen

Liian lämpimästi ei kuitenkaan kannata pukeutua. Jos vaatteet kastuvat hiestä märiksi, voi kylmyys iskeä helposti. Tulenheimon mukaan sopiva pyöräilyvaatetus voisi olla hieman kevyempi kuin ulkona kävellessä.

– Talvella sopiva vaatetus voi olla sellainen, että kun ulos mennessä tuntuu vähän vilpoisalta, niin muutaman kilometrin pyöräilyn jälkeen keho on tuottanut sopivasti lämpöä, Nisula sanoo.

Sähköpyörän akun kantama lyhenee pakkasella

Parin viime vuoden aikana sähköavusteiset pyörät ovat lyöneet itsensä läpi. Petteri Nisulan mielestä ne soveltuvat erityisen hyvin ympärivuotiseen pyöräilyyn, koska sähköavustus antaa mukavaa lisäpuhtia etenemiseen vaikka lumella.

Sähköpyörien talvikäytössä pitää muistaa kuitenkin pari asiaa. Tulenheimo kertoo, että pyörän akun pitää antaa lämmetä huoneenlämpöiseksi ennen latausta. Jääkylmän akun lataaminen voi rikkoa sen.

Toinen asia liittyy akun kestoon. Kun lämpötila laskee kohti nollaa, akun kapasiteetti pienenee, minkä takia pyörän kantama lyhenee.

– Pakkasen puolella kantama tippuu oikein kunnolla.

Tämän takia sähköpyörän akkua ei pitäisi säilyttää talvella ulkona, vaan se pitäisi viedä sisätiloihin aina kun mahdollista. Pakkanen ei kuitenkaan vaurioita sähköpyörissä usein käytettyjä litiumioniakkuja, Tulenheimo sanoo.

Hän myös muistuttaa, että kaikki sähköpyörät eivät toimi todella kovilla pakkasilla. Niitä on kuitenkin lähinnä Suomen pohjoisosissa.

Oman sähköpyöränsä mahdollista pakkasrajaa voi kysyä muun muassa pyöräliikkeestä.

– Jos vuodessa on muutamana päivänä todella kovat pakkaset, sähköpyörä kannattaa silloin ehkä jättää kotiin, Tulenheimo kertoo.

“Tilanteiden ennakointi on tärkeää”

Molemmat asiantuntijat kannustavat ihmisiä ympärivuotiseen pyöräilyyn.

Talvella pyöräileminen ei ole heidän mielestään juuri vaarallisempaa kuin muina vuodenaikoina, kunhan muistaa huomioida muutaman asian.

– Valot ovat erittäin tärkeät, mutta toinen tärkeä asia on tilanteiden ennakointi, Tulenheimo sanoo.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Led-valot ovat nykyään suosittuja pyöräilyssä. Petteri Nisulan pyörän valo saa energian renkaan navassa olevasta dynamosta. Kuva: Mauri Ratilainen

Led-valot ovat nykyään suosittuja pyöräilyssä. Petteri Nisulan pyörän valo saa energian renkaan navassa olevasta dynamosta. Kuva: Mauri Ratilainen

Nisula suosittelee ajamaan talvella rauhallisemmin kuin kesällä ja vähentämään hieman vauhtia. Pyörän kuntoon kannattaa myös kiinnittää huomiota.

– Ihmiset vievät perinteisesti pyörän huoltoon keväällä, mutta turvallisuuden kannalta huolto kannattaisi tehdä syksyllä, Nisula sanoo.

Näin voi varmistua, että pyörän tekniikka, kuten jarrut ja voimansiirto, toimivat hyvin talvikeleillä. Pyöräliikkeetkin ovat tyytyväisiä, jos osa huolloista siirtyy kevään ruuhkista syksylle.

Nisulan mukaan talvella pyöräilemiseen kannattaa tutustua pikku hiljaa.

– Kannattaa pitää mielessä, että suurin osa Suomen talvesta on ihan miellyttävää pyöräilysäätä. Pyörä on näppärä tapa liikkua myös talvella.

Katso Youplayn vinkkivideo pyöräilyn aloittamiseen:

Talvipyöräily

Pyörän kunto:

Kaikki pyörät soveltuvat myös talvella ajamiseen. Tärkeintä on, että pyörä on kunnossa ja sillä on mukava ajaa.

Renkaat:

Nastarenkaat eivät ole välttämättömät, mutta ne lisäävät pitoa. Nastarenkaan voi vaihtaa myös ainoastaan esimerkiksi eturenkaaseen.

Valot:

Valoa kannattaa käyttää jo päivän hämärtyessä. Ladattava led-valo on kätevä, koska silloin ei tarvitse vaihdella paristoja. Ledit ovat myös paristoja ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

Pukeutuminen:

Tavalliset talvivaatteet soveltuvat pakkassäällä pyöräilyyn. Tärkeimmät talvipyöräilyn asusteet ovat takki, kengät, päähine ja hanskat.

Ajaminen:

Vältä äkkinäisiä käännöksiä ja pidä ajonopeutesi maltillisena. Talvella metalliset rakenteet, puiset sillat, märät lehdet ja sileät kivipinnat ovat liukkaita.

Menot