Teema

Onko reilua laskuttaa gluteenittomasta enemmän?

Suomessa on yli 37 000 diagnosoitua keliaakikkoa ja lisäksi suuri joukko ihmisiä, jotka noudattavat muista syistä gluteenitonta ruokavaliota. Ainakin joissakin pitserioissa asiakas joutuu maksamaan lisähintaa gluteenittomasta vaihtoehdosta.

Miten yleistä on, että gluteenittomasta annoksesta joutuu maksamaan ravintolassa enemmän, Keliakialiiton tuoteasiantuntija Tarja Heimolehto?

– Yleensä ravintolat eivät veloita ylimääräistä hintaa gluteenittomista annoksista. Ainakaan meidän korviimme ei ole kantautunut tietoa lisähinnoittelusta. Poik­keuksen tekevät jotkin pitseriat, jotka ottavat gluteenittomasta pitsasta 1–3 euron lisähinnan.

Onko reilua periä lisähintaa gluteenittomasta vaihtoehdosta?

– Jos puhutaan tavallisista ravintola-annoksista, joista on helppo tehdä myös gluteenittomat versiot, niin toivoisimme, että hinta olisi kaikille sama. Keliaakikot joutuvat kuitenkin noudattamaan gluteenitonta ruokavaliota ter­veytensä vuoksi. Joidenkin ravintoloiden, kuten esimerkiksi pitserioiden kohdalla lisähinta on yrittäjän kannalta ymmärrettävää, koska gluteenittomat raaka-aineet ovat kalliimpia. Toivoisimme kuitenkin, että kate otettaisiin jostain muualta.

Onko gluteenittoman annoksen saanti ongelmatonta?

– Suurin haaste on se, että koko prosessin täytyy toimia gluteenittomasti. Ravintolan täytyy valmistaa täysin gluteeniton vaihtoehto, jos sellainen tilataan. Asiakkaan näkökulmasta gluteenittoman annoksen saatavuudessa ja erityisesti gluteenittomuuden varmistamisessa on yhä haasteita.

Onko gluteenittomien vaihtoehtojen tarjonta lisääntynyt?

– Kyllä. Tämä johtuu siitä, että gluteenittomien vaihtoehtojen kysyntä on kasvanut. Keliakiaa diagnosoidaan enemmän kuin ennen. Myös monet muut eri sairaus­ryhmien edustajat noudattavat gluteenitonta ruokavaliota.

Silja Aitoaho