Teema

Onko työmatkapyöräilystä hyötyä terveydelle?

Kuinka paljon ja kuinka usein pitää pyöräillä, jotta siitä olisi terveyshyötyä, terveystieteiden tohtori, UKK-instituutin erikoistutkija Minna Aittasalo?

– Liikkumisen pitää olla säännöllistä, jotta sillä olisi terveyshyötyjä. Terveysliikuntasuositusten mukaan vähimmäismäärä on 150 minuuttia reipasta tai 75 minuuttia rasittavaa liikuntaa viikossa. Näillä määrillä on todettu olevan terveyttä edistäviä vaikutuksia.

– Vaikka suositukset eivät täyty, ei pidä ajatella, että ei kannata liikkua ollenkaan. Vähäinenkin liikkuminen on parempi kuin olla paikallaan. Suositusten mukaisen liikkumisen voi kerätä vähintään 10 minuutin pätkistä. Toisaalta jo muutaman minuutin portaiden kiipeäminen tai istumisen tauottaminen on hyväksi. Lyhyistäkin pyöräilypyrähdyksistä on siis hyötyä.

Onko pyöräilyssä etuja muihin liikuntamuotoihin verrattuna?

– Pyöräillessä kuluttaa enemmän energiaa ja voi kulkea pidemmän matkan samassa ajassa kuin esimerkiksi kävellessä, ja se kuormittaa alaraajojen niveliä vähemmän kuin esimerkiksi juoksu.

– Hiihtoa voi olla hankala yhdistää arkiliikuntaan, eikä hiihtotaito ole enää itsestäänselvyys. Pyöräillä voi kesät talvet, ja pyöräily on edelleen liikkumisen perustaito.

Onko pyöräilyssä pakkasrajaa, jonka jälkeen pyöräily kävisi epäterveelliseksi?

– Periaatteessa voi ajaa niin kauan kuin se tuntuu mukavalta. Kovalla pakkasella vartalon etupuoli ja ääreisosat kuten varpaat, sormet ja nenä pitää suojata hyvin.

– Kevyt pyöräily voi onnistua useimmille vielä kovalla pakkasella, mutta kovatehoinen ja hengästyttävä polkeminen voi olla monelle liian rankkaa.

Päivän lehti

29.11.2020

Fingerpori

comic