Teema

Onko verkkopankissa asioiminen turvallista?

Pankit ovat ohjanneet lähes kaiken asioinnin verkko- ja mobiilipankkeihin.

Kuinka turvallista asioiminen omalla tilillä on, Nordean kortteista vastaava johtaja Valtteri Korhonen?

– Verkko- ja mobiilipankissa asioiminen on turvallista, sillä pankit seuraavat tietoturvauhkia ja -ratkaisuja ja ottavat ne huomioon tietoturvaratkaisuissa. Verkkopankissa yhteys pankin ja asiakkaan välillä suojataan suojausmenetelmällä. Sen ansiosta ulkopuolinen ei voi nähdä, mitä tietoa asiakas lähettää tai vastaanottaa. Asiakkaan tehtävä on tarkistaa ja varmistaa, että käytetty laite on suojattu. Asiakas ei myöskään saa antaa pankkiasioihin liittyviä tunnistustietoja sähköpostitse tai puhelimitse muille.

Miten sen voi tarkistaa?

– Tietokoneen palomuurin pitää olla toiminnassa ja tietokoneen virustorjuntaohjelma pitää päivittää säännöllisesti. Virusohjelma voi varoittaa, jos joku internet-sivusto yrittää asentaa haittaohjelmaa tietokoneelle. Lisäksi osoiterivillä tulee lukea https://. Yhteys ei ole suojattu, jos osoiterivillä alkaa http://.

Kannattaako julkisilla tietokoneilla poistaa aina käytön jälkeen välimuisti?

– Välimuisti kannattaa tyhjentää. Verkkopankki-istunto myös sulkeutuu automaattisesti 15 minuutin jälkeen, jos sitä ei käytä. Se estää vahingossa auki jäävien yhteyksien asiatonta hyödyntämistä. Verkkopankin istuntoja hallitaan evästeiden (cookies) avulla, jotka yhdessä suojauksen kanssa estää ulkopuolista näkemästä tietoja. Sen vuoksi kannattaa lopettaa istunto aina painamalla lopeta-painiketta, sillä silloin evästeet poistuvat automaattisesti tietokoneen välimuistista.

Päivän lehti

29.11.2020

Fingerpori

comic