Teemajutut

Osaatko jarruttaa tehokkaasti ja ohjata oikein? Useimmat kokeneetkaan kuskit eivät osaa, kertovat ajokouluttajat

Ajokouluttajien sanoma on tyly: auton käsittelytaidot ovat puutteelliset. Kokeneenkin kuljettajan pitäisi harjoitella niitä vaikka tyhjällä parkkipaikalla.
Moni kääntää rattia liikaa äkkijarrutustilanteessa, jossa pitää samanaikaisesti ohjata auto pois esteen tieltä. Harjoittele tilannetta esimerkiksi tyhjällä parkkipaikalla.

Projektijohtaja Petri Korppas tietää sen kokemuksesta: monelle turvallisen ajamisen kurssille tulevalle on suuri yllätys, miten rajusti nykyaikaisella autolla voi ja pitää jarruttaa, jos todella halutaan vauhti pois.

– Se kuulostaa hirveän hölmöltä. Pitäisihän jokaisen ymmärtää, että mitä kovempaa jarruttaa, sitä enemmän auto hidastuu. Niin se ei valitettavasti ole.

Ajokouluttaja Patric Öhman on samaa mieltä:

– Hätäjarrutuksessa ei uskalleta painaa jarrua tarpeeksi kovaa.

– Nykyautot ovat kuin tietokoneita. Kun jarrua painetaan riittävästi, auto ymmärtää, että kyseessä on hätäjarrutus. Tällöin se tehostaa jarrutusta ottamalla käyttöön auton koko jarrukapasiteetin.

Hätätilanteessa vauhdin tiputtamiseen osallistuvat takajarrutkin, jotka harvemmin toimivat pienemmissä nopeuksissa. Lisäksi jarruvalot aktivoituvat vilkkumaan varoitusmerkiksi takana tuleville.

Älä käännä rattia liikaa

Ajokouluttaja Patric Öhman näyttää oikeaoppisen istuma-asennon: kädet ovat noin 90 asteen kulmassa, selkä on kiinni nojassa ja kytkinjalka on hiukan koukussa, kun poljin on pohjassa.

Hätäjarrutuksessa syntyy usein tarve myös väistää edessä olevaa kohdetta.

Lukkiutumattomat ABS-jarrut mahdollistavat ohjaamisen väistön aikana, vaikka jarrupoljin on survaistu pohjaan. Oikea ohjaaminen kuitenkin tuottaa valtaosalle kuljettajista suuria vaikeuksia.

– Väistössä tehdään ihan liian rajuja ohjausliikkeitä. Rattia käännetään liian paljon, jolloin tilanteesta selviytyminen hankaloituu. 90 asteen suuruiset, niin sanotut varttikäännökset suuntaan ja toiseen riittävät, opastaa Öhman.

– Kyseessä on ihmiselle tyypillinen primitiivinen pakoreaktio eli tehdään täysillä maksimisuoritus ja vielä vähän yli.

– Jarrutuksen lisäksi pitää harjoitella myös sitä, miten vähän ohjauspyörää pitää kääntää. Näin voidaan varmistaa, ettei auton eturenkaiden pito murru ja auto lähde puskemaan, painottaa Korppas.

 

Säilytä eturenkaiden pito

Petri Korppas ja Patric Öhman perehdyttävät autoilijoita uuden tekniikan hallintaan Porvoon Premier Parkin ajovalmennuskeskuksessa. Öhman kouluttaa autoilijoita talvisin myös Kuusamossa.

Premier Parkin ajovalmennuksessa on käynyt läpi liki 80 000 autoilijaa. Koulutuksen yhteydessä he perehtyvät nykyautojen monipuoliseen turvateknologiaan.

– Jarrutuksen lisäksi pitää harjoitella myös sitä, miten vähän ohjauspyörää pitää väistössä kääntää, projektijohtaja Petri Korppas neuvoo.

– Jarrutuksen ja väistön aikana auton ESP-ajonvakautus saadaan helposti pois pelistä. Jos näin käy, luistonhallinta ei pysty enää taittamaan autoa haluttuun menosuuntaan.

– Eturenkaiden pito pitää pystyä säilyttämään koko ajan, jotta auto reagoi mahdollisimman nopeasti ohjausliikkeisiin.

– Jos renkaiden pito on menetetty eikä auto tietenkään käänny, kuljettaja kääntää rattia vielä lisää. Kun pitoa jälleen löytyy renkaiden alle, auto ampaiseekin ihan väärään suuntaan, varoittaa Korppas.

 

Ajonvakautusta ei aina huomata

Ajonvakautus paikkaa kuljettajan tekemiä ajovirheitä – usein jopa niin, että kuljettaja ei tätä edes huomaa.

Luisun oikaiseminen vastaohjauksella on väärin, sillä ajonvakautus pyrkii kääntämään autoa siihen suuntaan, mihin renkaat osoittavat.

Kun siis auto puskee tai yliohjaa, pitää rattia kääntää siihen suuntaan, minne halutaan mennä. Auto tekee muun työn.

Ohje koskee kaikkia vetotapoja. Jarrua voi tällaisessa tilanteessa polkea surutta.

Ajonvakautuksella varustettua auto ei saa vastaohjata, jos se joutuu luisuun. Tässä tilanteessa renkaat käännetään rauhallisilla liikkeillä haluttuun menosuuntaan.

Harjoittele tyhjällä parkkipaikalla

Jarruttamista ja ohjaamista on hyvä harjoitella ajokokemuksesta riippumatta, sillä ajetut kilometrit eivät takaa hyvää autonkäsittelytaitoa. Tämä korostuu erityisesti talvella.

Vain harvalla on mahdollisuuksia osallistua ohjattuun ajoharjoitteluun. Siksi oman auton käsittelyä pitää harjoitella itsekin.

Tyhjällä parkkipaikalla voi testata, miten auto käyttäytyy erilaisissa ajotilanteissa. Tilanteessa voi esimerkiksi jarruttaa voimakkaasti ja ohjata rauhallisilla varttikierroksen liikkeillä kuvitellun tai itse asetetun esteen ohi.

Ajotilanteiden, sään ja muiden tienkäyttäjien toiminnan ennakointi on liikenteessä huipputärkeää, ajokouluttajat muistuttavat.

– Emme pysty opettamaan kaikkia mahdollisia liikenteessä eteen tulevia tilanteita. Pyrimme saamaan kuljettajat tietoisiksi omasta itsestään, tekemään koko ajan eräänlaista riskianalyysiä ajoympäristöstä ja ymmärtämään kokeilemalla, millaiset keliolosuhteet ovat.

Autoilun tärkeimpiä turvavarusteita

Ajonvakautus (ESC/ESP) ja lukkiutumattomat ABS-jarrut. Molemmat ovat vakiona uusissa henkilöautoissa.

Aktiivinen kaistavahti, joka pyrkii pitämään auton kaistaviivojen välissä.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka säilyttää riittävän turvavälin edellä ajavaan.

Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, joka varoittaa vaihtamasta ajolinjaa takaa lähestyvän eteen tai kylkeen.

Törmäyksenestoavustin jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistuksella. Järjestelmä pyrkii estämään peräänajot ja törmäykset tai ainakin vähentämään törmäysnopeutta.

Peruutustutka ja/tai -kamera, joka pienentää parkkipaikkakolareiden riskiä.

 

Julkaistu ensimmäisen kerran Hämeen Sanomissa 8.12.2018.

Säätiö tarjoaa ajo-opetusta

Premier Parkin maksutonta ajovalmennusta tukee Henry Fordin Säätiö.

Ajovalmennusta järjestetään kerran kuukaudessa, mukaan mahtuu kolme 20 hengen ryhmää per ajo-opetuspäivä.

Valmennuksessa kehitetään omia ajotaitoja ja -tapoja ja tutustutaan uusien autojen kuljettajaa avustavaan teknologiaan.

Valmennukseen kuuluvat teoriaosuus ja noin kahden tunnin harjoitteet radalla.

Lisätietoa löytyy osoitteesta www.henryfordinsaatio.fi.