Teema

Ota kesävesien menolauta haltuun

Sup-lauta muuttuu muutamassa harjoituskerrassa kiikkerästä laudasta vastustamattomaksi vesivälineeksi, ainakin jos uskoo yhä uusia tänäkin kesänä lajin pariin päätyviä harrastajia. 

Suppailu on tehokas kokovartalotreeni, joka vahvistaa erityisesti keskivartalon lihaksia, mutta myös jalkojen pienet, harvoin käytetyt lihakset pääsevät tasapainoillessa töihin.

SUP Stationin ohjaajan Ville Kasarin tekniikkavinkeillä siirryt aloittelijasta harrastajaksi, eivätkä maitohapot iske kesken pitkänkään melontalenkin. 

Aloitteleva suppaaja hyötyy aiemman liikuntataustan tuomasta kunnosta ja koordinaatiosta, mutta suoraan laudaltakin voi aloittaa. Ennen kaikkea tarvitaan Kasarin mielestä sopivasti asennetta ja heittäytymistä. 

– Vesillä tuulee aina jonkin verran ja vesi voi olla vilpoista. Suurin pelko aloittelijoilla on veteen putoaminen, mutta vettähän se vain on. Jokainen lajia harrastava pulahtaa joskus.

Kokemukset suppailun vaativuudesta vaihtelevat riippuen paitsi ihmisestä myös siitä, mitä laudalla tekee.

– Joillekin suppailu on hyvinkin extremeä ja toisille kuin kepeä iltapäiväkävely puistossa. 

Kasari ei näe, että suppailun suosio olisi hiipumassa. 

– Näyttää lähinnä siltä, että ihmiset monipuolistavat suppailua ja kokeilevat, mitä kaikkea laudalla voi tehdä.

 

Mitä suorempaan melot, sitä suorempaan lauta kulkee.

Kuljeta melaa vedessä pystysuorassa, lähellä laudan reunaa. Upota veteen melan koko lapa. Yleinen virhe on pitää melaa kulmassa lautaan nähden, jolloin lauta helposti lähtee varsinkin tuulella pyörimään. 

 

Oikea melonta-asento lähtee pystystä ja suuntautuu hiukan eteenpäin, kuin perinteisen hiihdossa. Älä kuitenkaan työnnä takapuolta taakse. Ota mahdollisimman pitkiä ja suoria vetoja pitkältä edestä ja päätä veto jalkojen tasalle. 

Vetoa ei ole tarkoitus tehdä käsivoimin hauiksella tai ojentajalla, vaan vedä itsesi koko kropalla melan viereen. Näin et kuluta käsiesi voimia heti loppuun, vaan keskivartalo tekee töitä.

Sopiva melan mitta on aloittelijalla maasta ranteeseen saakka. Kokeneemmalle melojalle riittää tekniikan kehittymisen ansiosta kymmenisen senttiä lyhyempi varsi.

 

Päivän lehti

29.5.2020