Teema

Pakkanen vetää rengastestaajat Ivalon hangille

Kylmyys, lumi ja jää ovat Suomelle vetovoimatekijöitä, mutta juuri nyt sitä ei uskoisi: Ivalon Pasasjärven jäällä on nollakeli, leppoisa tuuli ja lähes keväinen tunnelma. Aurinkokin näyttäytyy.

– Pari päivää sitten pakkasta oli yli 20 astetta ja jäällä puhalsi niin voimakas tuuli, että ilman käsijarrua paikalleen jätetyt autot alkoivat liikkua itsekseen, Nokian Renkaiden markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti-Jussi Tähtinen kertoo.

Parempi näin. Ajaminen, autojen vaihto ja valokuvaus onnistuvat paljon helpommin tässä säässä. Ainakin etelän mieheltä.

Pasasjärven jääradat on valjastettu viikoksi kotimaisen Hakkapeliitta 9 -nastarenkaan ensiesittelylle. Renkailla ajetaan jarrutus- ja käsittelykokeita, sivuttaispitoa testaavaa kitkaympyrää sekä vapaata jäärata-ajoa.

Nastallisten ja nastattomien talvirenkaiden erojen selventämiseksi osa testi-Audeista kulkee kitkarenkailla. Jarrutuskokeessa 60 kilometrin tuntinopeudesta nasta-auto pysähtyy 52 metrin viivalla – noin 8 metriä lyhyemmällä matkalla kuin kitkakumeilla kulkeva verrokki.

Kitkarengas toimii ympyräajossakin varsin hyvin, kunhan rosoisen jään päällä on edes ohut lumikerros. Kun se pyyhkiytyy pois, saan Audin oitis lipsumaan kiihdytyksessä ja lopulta juuttumaan ratapenkkaan.

Siitä se irtoaa vain hinaamalla.

Ajaminen nastoilla sujuu vaikeuksitta. Kokeiluautojen ESC-järjestelmät tosin leikkaavat sivuttaisheitoista terävimmät kulmat ja suurimmat heitot pois.

Nokian Renkaat vakuuttaa, että uuden sukupolven Hakka on jälleen hieman parempi kuin edeltäjänsä.

– Tämän renkaan kehittäminen aloitettiin jo neljä vuotta sitten eli ennen kuin Hakkapeliitta 8 oli myynnissä, kehityspäällikkö Mikko Liukkula paljastaa.

Kotimaisella rengasvalmistajalla on Ivalossa merkittävä kotikenttäetu, vuodesta 1986 lähtien toiminut testikeskus ”White Hell”. Kaikki yhtiön valmistamat talvirenkaat testataan täällä.

– Mikään kone tai sisällä tehtävä työ ei päihitä rengastestausta näissä olosuhteissa, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri vakuuttaa.

Saman ovat todenneet Goodyear ja Michelin, joilla niin ikään on omat talvitestikeskukset Ivalossa. Suomi ja Ivalo ovatkin tehneet 2000-luvulla harvinaisen läpimurron. Maailman kymmenestä merkittävimmästä rengasvalmistajasta kahdeksan kehittää talvirenkaitaan juuri siellä.

Uusin tulokas on korealainen, maailman 5. suurin rengastehdas Hankook, jolle rakennettu halli ratoineen otettiin käyttöön joulukuun alussa rengastestikeskus Test Worldin yhteydessä.

– Ensimmäiset kilometrit ajettiin heti 1. joulukuuta, ja keskuksen vihkiäiset ovat tänä keväänä. Ivalo on todellakin rengastestauksen Mekka, Test Worldin toimitusjohtaja Janne Seurujärvi summaa.

Ivalon valttina ovat vakaat luonnonolot, yli 200 pakkaspäivää vuodessa. Rengasvalmistajia ja autoalan yrityksiä vetävät myös lentokenttä yhteyksineen, hotelli- ja ravintolatarjonta sekä hyvät oheispalvelut. Vastaavaa kokonaispakettia ei saa muualta.

Pahin kilpailija, Ruotsin Arjeplog, sijaitsee 500 kilometriä etelämpänä. Sääriski on huomattavasti Ivaloa suurempi, varsinkin jos auto- tai rengaskokeita halutaan ajaa luonnonjäällä.

– Talvitestipaikoista on selkeästi puutetta. Meidänkin porttimme takana on käynyt autonvalmistajia kyselemässä, saisivatko he vuokrata ratoja tai testiaikaa. Eivät he kuitenkaan sisälle pääse, Matti Morri sanoo.

Ilmastonmuutos ajaa pohjoisenkin testitoimintaa yhä enemmän sisätiloihin.

Esimerkiksi autolehdille rengastestejä tekevällä Test Worldilla on käytössään kaksi Indoor-sisähallia, joissa voidaan ajaa läpi vuoden ihanteellisessa 8–12 asteen pakkasessa luonnonlumella.

Kolmaskin, noin 50 miljoonaa euroa maksava halli on suunnitteilla.

Tästä investoinnista Test World kamppailee juuri Ruotsin Arjeplogin kanssa. Rakennuspaikan piti ratketa jo vuodenvaihteeseen mennessä.

– Valmistelu jatkuu, sen verran massiivinen hankkeen koko on. Mutta pienempää uutta tehdään koko ajan, ja ensi kesänäkin vasarat kalkkaavat, Janne Seurujärvi lupaa.

Päivän lehti

4.12.2020

Fingerpori

comic