Teemajutut

Perinteinen autonavain pitää pintansa pitkään

Tunnetko oman autosi avaimen ja sen ominaisuudet? Tiedätkö, miten sen paristo vaihdetaan? Entä miten auton saa auki ja liikkeelle, jos paristo on tyhjä?

Avaintiedot kannattaa opiskella ajoissa auton käyttöohjekirjasta. Fyysiset avaimet korvaavia matkapuhelinsovelluksia on kehitteillä, mutta niiden läpimurto tapahtuu hitaasti.

– Hetken maalailtiin, että auton käytön ja käyttöoikeuksien jakamisen piti helposti onnistua puhelimella, Mercedes-Benzin tuotepäällikkö Pauli Eskelinen kertoo.

– Nyt näyttää siltä, että vanhalla tekniikalla mennään eteenpäin vielä pitkään.

Mersu törmäsi puhelinsovelluksissa nfc-lähetysteknologian (near field communication) käyttörajoituksiin.

Lähetysteknologia toimii Android-puhelimista käytännössä lähinnä Samsungin laitteissa. Apple hyödyntää nfc-teknologiaa, mutta samalle perustalle toteutetut ulkopuoliset sovellukset eivät toimi omenapuhelimissa.

Nyt uusimpien Mersujen lukko- ja käynnistysjärjestelmät tottelevat avaimen lisäksi irrallisen nfc-tarran signaalia. Tarran voi liimata esimerkiksi puhelimen kylkeen.

Vastaavasti Volvo ilmoitti toissa keväänä, että se alkaa tarjota avaimettomia autoja asiakkaille vuodesta 2017 lähtien.

Metalliavain oli määrä korvata digitaalisella avaimella, käytännössä älypuhelinsovelluksella. Vanhoja avaimia piti olla tarjolla vain niille asiakkaille, jotka sellaisen erikseen haluavat.

Toistaiseksi pisimmällä ollaan uudessa Volvo XC40:ssä (ks. alla). Valmistajan muihin malleihin on tarjolla suppeampi palvelusovellus, joka avaa ja sulkee ovet sekä lämmittää ja tuulettaa auton ennen liikkeelle lähtöä.

Fyysinen avain on kuitenkin oltava yhä mukana jokaisessa Volvossa ajon aikana.

Nykyauto herää henkiin, kun avain tuodaan riittävän lähelle, noin 1,5 metrin päähän ovista.

Autojen lukitus- ja käynnistysjärjestelmät on suunniteltu toimimaan, vaikka paristo olisi lopussa.

Esimerkiksi Mercedes-mallistossa vara-avain on integroitu avainmokkulan sisään. Sillä saa ovet auki ja auton käyntiin.

Nappikäynnistettävissäkin malleissa vara-avaimelle löytyy paikka keskikonsolista tai kojelaudasta. Paikka kannattaa tietysti selvittää jo ennen todellista tarvetta.

Perinteisen metalliavaimen voi saada suutarista 15–25 eurolla, mutta hukatun älyavaimen uusiminen voikin jo maksaa satoja euroja.

Esimerkiksi Volvo V70:n avain maksaa noin 200 euroa ja B-sarjan Mercedes-Benzin 339 euroa. Osa hinnasta muodostuu avaimen sisältämästä ajonestolaitteen sirusta ja sen ohjelmoinnista.

Avaimia voi kysellä myös avain- ja lukkoalan erikoisliikkeistä, joiden hinnat voivat jäädä maahantuojia edullisimmiksi. Aivan uusimpia avainmalleja ja ajonestolaitteita näistä valikoimista ei vielä löydy.

Tuoreimpia artikkeleita