Teema

Pippa Laukka antaa kolme vinkkiä joulupöytään – Ne on helpompi toteuttaa, jos tekee ennakkosuunnitelman

Joulusyömisessä on sama ongelma kuin seisovasta pöydästä syömisessä, sanoo Pippa Laukka. Lautaselle kahmii liikaa ruokaa ja sitten velvollisuudentuntoisesti ajattelee, että lautanen on syötävä tyhjäksi. Kuva: MTV
Joulusyömisessä on sama ongelma kuin seisovasta pöydästä syömisessä, sanoo Pippa Laukka. Lautaselle kahmii liikaa ruokaa ja sitten velvollisuudentuntoisesti ajattelee, että lautanen on syötävä tyhjäksi. Kuva: MTV

Olet mitä syöt -sarjassa terveellisiin elämäntapoihin ohjaava lääkäri Pippa Laukka antaa vinkkejä, miten selvitä kunnialla joulusyömisestä. Avainsanoja on kolme: määrä, rytmi ja juomat.

– Tärkeintä on syödä kohtuudella eli kiinnitä huomiota määrään.

Toinen tärkeä neuvo on, että pidä joulunpyhinäkin yllä säännöllistä ruokarytmiä. Kun syö säännöllisesti, ei tule ahmittua kerralla niin paljon kuin jos ei ole syönyt koko päivänä ja menee runsaaseen ruokapöytään nälkäisenä.

Kolmanneksi Laukka kehottaa välttämään alkoholia. Siinä on paljon kaloreita ja lisäksi se heikentää unen laatua.

– Jouluna on hyvä rentoutua, levätä ja nukkua, Laukka sanoo.

Kun tarjolla on monenlaista herkkua, aterioiminen menee joskus liiallisyyksiin, ja syöjä saa vatsavaivoja, kuten ummetusta tai ilmavaivoja Joka joulu jotkut joutuvat lähtemään sairaalaan ähkyn vuoksi.

Jouluruoka on ravintorikasta, tarjolla on suolaista ja makeaa, ja niitä syödään vuorotellen. Silloin voi huomaamattaan syödä niin paljon, että suolisto ei kestä, vaan menee tukkoon. Siitä ei välttämättä selviä kotikonstein.

Tee ennakkosuunnitelma

Notkuviin juhlaruokapöytiin voi valmistautua myös ennakkosuunnittelulla. Etukäteen voi tehdä päiväohjelman, milloin syödään, milloin käydään kävelyllä, missä välissä otetaan päiväunet.

– Suunnitelman pitää olla realistinen.

Ylensyöminen ja löhöäminen joululomalla ei kaada maailmaa, jos palaa arkeen mahdollisimman pian. Terveellinen elämä on kestävyyslaji, jota eivät lyhyet poikkeamat tuhoa.

– Liian tiukkaa ajattelua on hyvä välttää.

Laukka kannustaa liikuntaa aloittavia tai laiskemman kauden jälkeen liikkumiseen palaavia jatkamaan sinnikkäästi alkutahmeudesta huolimatta.

– Ei pidä pelästyä, jos aluksi tuntuu vähän nahkealta lähteä liikkumaan. Muutaman kerran jälkeen alkukankeus menee ohi.

55-vuotias Henry Saari saa tänään neuvoja Laukalta Olet mitä syöt -ohjelman uusintana nähtävässä kolmannessa jaksossa. Seuraava uusi osa tulee 8. tammikuuta, ja siinä on mukana Meiju Suvas.

Olet mitä syöt, Ava maanantai 23.12. klo 19.05

Päivän lehti

25.10.2020

Fingerpori

comic