Teema

Punaisia päin ajanut kuljettaja hävisi oikeusjuttunsa – Korkein oikeus linjasi: Liikennevaloa pitää kunnioittaa yölläkin, vaikkei tiellä olisi muuta liikennettä

Maan ylimmän oikeusistuimen laatimat ennakkopäätökset määrittävät laintulkintaa siitä, milloin liikenneturvallisuuden vaarantaminen muuttuu törkeäksi. Uusin tapaus koskee ajamista päin punaista yöaikana.
Monen tekisi ehkä mieli yöllä ajaa risteyksen läpi punavalosta välittämättä, jos lähistöllä ei näy ketään tai liikennettä ei juuri ole. Oikaisu ei kannata, sillä kiinni jääneen edessä voi olla syyte törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Kuva: Kari Pitkänen
Monen tekisi ehkä mieli yöllä ajaa risteyksen läpi punavalosta välittämättä, jos lähistöllä ei näy ketään tai liikennettä ei juuri ole. Oikaisu ei kannata, sillä kiinni jääneen edessä voi olla syyte törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Kuva: Kari Pitkänen

Rikos oli sinänsä turha ja harkitsematon, mutta se johti Suomen oloissa harvinaiseen korkeimman oikeuden ennakkopäätökseen liikenneasioissa (KKO 2019:74). Kuljettaja lähti Helsingissä autolla karkuun huoltoasemalta maksamatta juuri tankattua polttoainetta. Pako oli...

Maan ylimmän oikeusistuimen laatimat ennakkopäätökset määrittävät laintulkintaa siitä, milloin liikenneturvallisuuden vaarantaminen muuttuu törkeäksi. Uusin tapaus koskee ajamista päin punaista yöaikana.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 3kk digiä 19 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään