Teema

Pyöräilybloggari tietää, mikä suomalaisten polkemisessa mättää: satula jää liian matalalle ja renkaat puolityhjiksi

Monta rengas- ja muuta rikkoa voitaisiin välttää, jos vikoihin ja niiden ennusmerkkeihin viitsittäisiin puuttua ajoissa. Risto Viitasen vinkeillä voit tehdä pyörän perushuollon ja -tarkistuksen itsekin.
1. Aloita pesusta. Puhdasta pyörää on mukava käyttää, ja mahdolliset viatkin huomaa siitä helpommin. Painepesuri on hommaan liian raju, puutarhaletkun vedenpaine riittää hyvin. Pesuvälineiksi käyvät haalea tai lämmin vesi, sieni, pehmeä harja ja pyöränpesuaine tai autosampoo. Kuivaa säämiskällä tai rätillä. Pyörän voi halutessa kiillottaa autovahalla. Kuva: Kari Pitkänen
1. Aloita pesusta. Puhdasta pyörää on mukava käyttää, ja mahdolliset viatkin huomaa siitä helpommin. Painepesuri on hommaan liian raju, puutarhaletkun vedenpaine riittää hyvin. Pesuvälineiksi käyvät haalea tai lämmin vesi, sieni, pehmeä harja ja pyöränpesuaine tai autosampoo. Kuivaa säämiskällä tai rätillä. Pyörän voi halutessa kiillottaa autovahalla. Kuva: Kari Pitkänen

Pesusta se kaikki alkaa. Puhdasta polkupyörää on mukava katsella, miellyttävä käyttää ja helpompi tarvittaessa korjaillakin. Ja jos vanhaan sanontaan on uskomista, puhdas ja kaunis pyörä on myös nopea.

Pyörää ei kuitenkaan pidä suin päin suihkia puhtaaksi painepesurilla. Se voi vaurioittaa pyörän vaihteistoa ja laakereita. Mieto käsinpesu ja huuhtelu vaikka puutarhaletkulla riittävät.

– Lopuksi sipaus autovahaa pintaan, niin lika tarttuu jatkossa pyörään huonommin, pyöräilybloggari ja -harrastaja Risto Viitanen vinkkaa.

Väärä ajoasento rasittaa

Suomesta löytyy varmasti joka tason polkupyöriä ja pyöräilijöitä, mutta Viitanen löytää helposti yleisimmät ja helpoimmin korjattavat perusvirheet.

– Satula jätetään liian matalalle. Ihmiset ajavat kyykyssä, ja se rasittaa polvia. Poljinteho jää kokonaan etureiden ja pakaroiden varaan.

Väärä ajoasento rasittaa elimistöä ja väsyttää polkijan ennen aikojaan. Oikeassa ajoasennossa jalka ojentuu lähes suoraksi, kun poljin käy pohjalla eli lähimpänä tien pintaa.

– Vaihteet on pyörässä tehty käytettäviksi. Hyvin usein ajetaan pelkillä isoilla vaihteilla, vaikka tarjolla olisi muitakin. Välityssuhteita muuttamalla polkemisesta tulee paljon tehokkaampaa.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

5. Tarkista laakerit. Jos vanne heiluu sivusuunnassa, pyörien napalaakereissa on liikaa välystä. Ajossa se tuntuu kolahduksena, kun etupyörä osuu monttuun. Samoin kolahtaa väljä ohjainlaakeri rungon ja etuhaarukan liitoskohdassa. Joidenkin pyörien laakereita voi kiristää itse kotioloissa, mutta varmemmin asia ratkeaa osaavassa pyörähuollossa. Kuva: Kari Pitkänen
5. Tarkista laakerit. Jos vanne heiluu sivusuunnassa, pyörien napalaakereissa on liikaa välystä. Ajossa se tuntuu kolahduksena, kun etupyörä osuu monttuun. Samoin kolahtaa väljä ohjainlaakeri rungon ja etuhaarukan liitoskohdassa. Joidenkin pyörien laakereita voi kiristää itse kotioloissa, mutta varmemmin asia ratkeaa osaavassa pyörähuollossa. Kuva: Kari Pitkänen

Tyhjä rengas on raskas

Toinen perusmoka on ajaminen löysillä renkailla. Se altistaa rengasvaurioille ja -rikoille.

Mitä vajaampi rengas, sitä raskaammin se pyörii vajaapaineisena eli renkaan vierintävastus kasvaa.

Suositellut maksimi- ja minimipaineet löytyvät yleensä renkaan kyljestä. Paine on muistettava tarkistaa aika ajoin. Liian kova rengas voi pomputtaa, joten itselle sopiva taso löytyy parhaiten kokeilemalla.

Yleisimmät tekniset murheet ovat kuluneet jarrut ja vaihteiden vinksahtaneet säädöt. Ongelmia polkupyörän voimansiirrossa voivat aiheuttaa esimerkiksi osien likaisuus tai kuluneisuus.

Viitanen kehottaa satsaamaan erityisesti pyörän ketjuun. Ensiasennusketju on usein astetta heikompaa tekoa ja siten myös nopeammin kuluva kuin pyörän muut osat.

Tarkista ketju ja vaijerit

Käytössä ketju venyy ja kuluu ja syö samalla rattaita. Kun tämä on jatkunut riittävän kauan, voi käydä niinkin, että vaihdossa asennettu uusi ketju ei kuljekaan kunnolla jo valmiiksi kuluneilla rattailla.

Ketju vaatii säännöllistä puhdistusta ja voitelua. Venymisen voi tarkistaa ketjutulkilla tai silmämääräisesti.

Ketjutulkin eli venymämittarin avulla voi tarkistaa, kuinka paljon ketju on ennättänyt venyä. Jos venymä on yli puoli prosenttia, ketju on vaihtokunnossa.

Venynyt ketju kannattaa vaihtaa suosiolla ajoissa, muuten se voi luistaa pois rattailta tai katketa kesken ajon.

Ennakointi kannattaa myös jarru- ja vaihdevaijereissa: jos niistä yksikin säie on irti eli rispaantunut, vaijeri pitää vaihtaa tai vaihdattaa ennen sen katkeamista.

Lisää pyörän huolto- ja kuntovinkkejä on koottu Viitasen Velogi Youtube -kanavalle ja osoitteeseen www.velogi.com.

Artikkeli jatkuu kuvien jälkeen.

 

Pyöräliiton varustevinkit

Huollata pyörä ennen pidempää reissua. Tarvittaessa näytä pyörää ammattilaiselle.

Opettele renkaan täyttö, paikkaus ja vaihto. Ota mukaan vararengas, pumppu ja työkalut.

Monitoimityökalu on hyvä apu, ja teipillä sekä nippusiteillä voit korjata pienet viat.

Tarakka ja siihen kiinnitettävät pyörälaukut helpottavat tavaroiden kuljettamista.

Pakkaa painavat tavarat pyörälaukkujen alaosaan ja kevyet ylös. Kokeile pyörän lastaamista etukäteen.

Testaa, miltä tuntuu ajaa, kun tavarat ovat kiinni pyörässä ja reppu selässä.

Pyörässä täytyy olla heijastimet eteen (valkoinen), taakse (punainen) ja sivulle (keltainen tai valkoinen).

Soittokello tai muu äänimerkinantolaite on pakollinen, samoin toimivat jarrut.

Pimeällä täytyy käyttää etuvaloa (valkoinen tai keltainen) ja takavaloa (punainen).

Valot saa kiinnittää joko pyörään, pyöräilijään, reppuun tai vaikka kypärään.

Varmista, että koti- ja matkavakuutuksesi kattaa myös pyöräilyssä tapahtuvat vahingot.

Ota valokuva pyörästä (myös valmistusnumerosta rungossa) ja varusteistasi.

Päivän lehti

3.7.2020