fbpx
Teema

Renkaanvaihtoon kannattaa varautua ajoissa

Hämeenlinnan Vianorissa odotellaan pikkuhiljaa rengassesongin alkua. Ajankohta riippuu luonnollisesti siitä, milloin sää kylmenee kunnolla.

– Aina se on arvoitus, milloin keli vaihtuu. Ja joka vuosihan talvi yllättää, toimipaikan päällikkö Timo Ansalahti naurahtaa.

Rengasliikkeen kannalta olisi parasta, että talvi antaisi tulostaan osviittaa hiljalleen. Pieni räntäsade yleensä herättää autoilijat. Pitkistä sääennustuksistakin voi jotain ennakoida ja varsinkin yöpakkasista, mutta joskus kylmä keli saapuu kuin salama.

Ansalahti muistaa esimerkiksi, miten muutama vuosi sitten talvi tuli ihan yhdellä rytinällä, ja silloin oli aika kaaosta renkaanvaihdossa. Suurin osa ihmisistä kuitenkin ymmärtää, että ruuhkassa talvikumeja ei pystytä ihan heti kaikille saamaan alle.

Renkaanvaihtoon kannattaisi Ansalahden mukaan varautua mieluummin vähän aikaisin kuin aivan viime tingassa. Niitä asiakkaita, jotka säilyttävät renkaitaan liikkeessä, Vianor muistutteleekin tekstiviestein, että vaihtoaika on hyvä varata ajoissa.

– Nyt vielä on hyvin aikoja, mutta talven tullessa kalenteri täyttyy hetkessä. Viime vuonna sutina alkoi kuun puolenvälin paikkeilla, ja 20. päivänä se oli jo täysillä päällä. Meiltä voi kyllä varata ajan aikaisinkin, ja jos talven tulo sitten viivästyykin, ajan voi muuttaa, Ansalahti sanoo.

Jos aikoo matkustaa omalla autolla Lappiin, siellä tarvitaan talvipitoa alle hyvinkin jo lokakuussa.

Niille, jotka säilyttävät autonsa renkaita omassa tallissa, Ansalahti antaa vinkkiä, että niiden kunto on hyvä tarkistaa ennakkoon. Tärkeimmät asiat ovat urasyvyys ja nastojen tila.

Uraa pitäisi kitkatalvirenkaassa olla vähintään 5 millimetriä. Nastoista taas ei ole enää paljon apua, jos ne ovat poikki tai vinksin vonksin.

– Nastarenkaita uusitaan silloin, kun uraa on jäljellä 4 millimetriä, mutta raja on häilyväinen. Jos autoilija vähänkin empii, ja jos esimerkiksi nastat ovat lähteneet pois toiselta reunalta, renkaat kannattaa uusia. Kotoa voi ottaa renkaat kyytiin ja tuoda meille näytettäväksi. Me arvioimme, ovatko ne vielä turvalliset, Ansalahti kehottaa.

Moni saattaa miettiä, missä asennossa renkaita on parasta säilyttää kotivarastossa. Ansalahden mukaan ei ole niin tärkeää, lepäävätkö renkaat pystyssä vai vaaka-asennossa, oleellisinta on, ettei niitä hauduteta muovipussissa eikä ainakaan suorassa auringonpaisteessa.

Talvirenkaat ylipäätään ovat Ansalahden mukaan kehittyneet yhä parempaan suuntaan, ja aivan huipputuotteita on markkinoilla.

– Varsinkin talvirenkaissa kannattaa harkita, lähteekö hankkimaan ihan halvimpia, hän sanoo.

 

Menot