Teema

Robottiautoilta vaaditaan samoja taitoja kuin kumppanilta: Puhumista ja toisen huomioimista

Automaattisesti ajavilta autoilta odotetaan hyvää yhteistyökykyä, toisen huomaamista joka tilanteessa ja kommunikointia muiden tielläliikkujien kanssa. Mercedes-Benzin ESF-konsepti näyttää, miten temppu tehdään. Osa sen uusista turvallisuusominaisuuksista on lähes tuotantovalmiita.
ESF 2019 -auton viesti- ja tehosteväri on turkoosi, koska värin havaittavuus on poikkeuksellisen hyvä, turvallisuusinsinööri Matthias Struck kertoo. Robottiautoilta vaaditaan poikkeuksellisen hyviä kommunikaatiotaitoja, sillä liikenteessä tulee olemaan pitkään sekä autonomisesti liikkuvia että ihmiskuljettajan ajamia kulkupelejä. Lyhenne ESF on peräisin sanoista Experimental Sicherheits Fahrzeug. Kuva: Kari Pitkänen
ESF 2019 -auton viesti- ja tehosteväri on turkoosi, koska värin havaittavuus on poikkeuksellisen hyvä, turvallisuusinsinööri Matthias Struck kertoo. Robottiautoilta vaaditaan poikkeuksellisen hyviä kommunikaatiotaitoja, sillä liikenteessä tulee olemaan pitkään sekä autonomisesti liikkuvia että ihmiskuljettajan ajamia kulkupelejä. Lyhenne ESF on peräisin sanoista Experimental Sicherheits Fahrzeug. Kuva: Kari Pitkänen

Jos joku ehti luulla, että ajoneuvoturvallisuuden päätepiste on jo saavutettu, hän erehtyi. Tulevaisuuden itsekseen ajavilta robottiautoilta vaaditaan suorastaan inhimillisiä turvallisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia, esimerkiksi luku- ja kirjoitustaitoa. Mercedesin tuore ESF-konseptimalli on...

Automaattisesti ajavilta autoilta odotetaan hyvää yhteistyökykyä, toisen huomaamista joka tilanteessa ja kommunikointia muiden tielläliikkujien kanssa. Mercedes-Benzin ESF-konsepti näyttää, miten temppu tehdään. Osa sen uusista turvallisuusominaisuuksista on lähes tuotantovalmiita.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 3kk digiä 30 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään