Teema

Ruoste voi heikentää törmäysturvallisuutta

Mitä tapahtuu auton kestävyydelle ääritilanteissa, kun rakenteet ruostuvat? Ruotsalainen vakuutusyhtiö Folksam päätti selvittää asiaa.

Vertailuun valittiin käytetyt vuosimallien 2003–2004 Mazda 6 ja 2004–2007 Volkswagen Golf. Ajan ja käytön syömiä autoja verrattiin samoille malleille uusina tehtyjen Euro NCAP -törmäystestien tuloksiin.

Kaikki vertaillut autot olivat olleet ostohetkeen saakka liikenteessä ja läpäisseet katsastukset Ruotsissa. Kummallekin mallille tehtiin etutörmäys- ja sivutörmäystestit ja Golfille lisäksi niin sanottu pylvästesti.

 

Testeissä arvioitiin, miten auton korroosio vaikuttaa aikuisen turvallisuuteen.

– Tiettyjen palkkien ruosteisuus ei huononna automaattisesti auton kolarinkestävyyttä, Kestävyys riippuu siitä, missä ruostetta on, liikenneturvallisuustutkija Anders Ydenius huomauttaa.

Vaikka Golfissa ruoste oli levinnyt laajalle auton korin ulommissa osissa, kolariturvallisuutta koskevissa ominaisuuksissa ei havaittu eroja uuden ja ruosteisen auton välillä. Ratkaisevaa oli, että sisärakenteissa ei ollut ruostetta.

– Kummassakin testatussa Mazdassa oli niin laajat ruostevauriot, että moni palkki oli heikentynyt, mikä johti kolarinkestävyyden selkeään huononemiseen neljästä tähdestä kolmeen. Se tarkoittaa noin 20 prosenttia suurempaa riskiä menehtyä tai loukkaantua vakavasti törmäyksessä.

– Vähäinen pintaruoste ei ole ongelma auton kolariturvallisuuden kannalta, Anders Ydenius rauhoittelee.