Teema

Sähköautossa on sielua, kattokin kulkee vihdoin kyllin korkealla

Kun olen ajanut ensimmäiset kymmenen kilometriä Kia Soul EV -sähköautolla, vilkaisen mittaristoon. Akun varaustaso on laskenut vasta kolmen kilometrin ajon verran.

Se ei ole ihme. Reitillä riittää risteyksiä ja liikennevaloja. Heti kun vauhti hidastuu, Kia lataa akkujaan jarrutusenergialla. Toiminnon varmistamiseksi automaattivaihteen valitsin on alimmassa B- eli Brake-asennossa.

Jarruja ei juuri tarvitse käyttää, niin tehokkaasti vauhti putoaa. Jatkossa sähköautojen jarruremontit muuttuvatkin lähes tarpeettomiksi.

Mittariston havainnekuvassa energiavirrat kulkevat renkaista akun suuntaan, eivät päinvastoin – jopa silloin, kun ajan alamäessä ja painan vielä kaasua kevyesti.

Upeaa! Saakohan tätä sähköautoa mitenkään tyhjäksi ajamalla?

 

Ikiliikkujaa ei kuitenkaan ole keksitty, ja se paljastuu viimeistään moottoritiellä. 

Sähkö-Soul kiihtyy valtaväylälle kevyesti ja vaivatta kuten sähköauton pitääkin. Juuri tämä tunne ajamisen helppoudesta on sähköautoilun koukuttavimpia piirteitä.

Satasen nopeudessa ja sen yli akun varaustaso alkaa laskea täsmälleen oikeassa tahdissa: 24 kilometrin ajomatka syö akkua laskennallisesti 25 kilometrin verran.

Matkan lopussa ynnään kulutukset yhteen. Ajomatkaa kertyi 81 kilometriä, jonka aikana ajotietokoneen ilmoittama auton toimintamatka laski 188 kilometristä 105:een eli 83 kilometriä.

Joku Kian tehtaalla on selvästi osannut rakentaa masiinan, joka on paitsi toimiva, myös tarkka.

Kulmikkaan sympaattinen Kia Soul on ollut Suomessakin tarjolla perinteisillä moottoreilla. Nyt on saatu myyntiin täyssähköinen EV-versio, jolle luvataan enimmillään 250 kilometrin toimintamatka latauksella.

Tällöin puhutaan kotipistorasiasta ”hidasladatusta” autosta, jolloin akut ehtivät täyttyä kunnolla. Pikalaturilla ladattu auto – jollainen koeajoyksilökin oli – kuljettaa matkustajansa noin 190 kilometriä ennen uutta ”tankkausta”.

Sekin riittää erinomaisesti liikennöintiin taajamissa ja kaupunkien sisällä. Pitkille välimatkoille Kialla on vielä rajoitteita, mutta latausverkoston laajentuessa ne poistuvat pikku hiljaa.

Koeajolenkillä energiankulutus vaihteli 14,4–16,5 kWh:n välillä/100 kilometriä. Jos keskiarvoksi oletetaan 15 kWh/100 km ja ajomatkaksi 80 kilometriä, reissu tuli  maksamaan pelkkinä energiakuluina veroineen vajaa 70 senttiä.

Summasta toki puuttuvat kaikki kotitalous- tai yritysasiakkaiden ostaman sähkön perus- ja kuukausimaksut. Sähkön hinta vaihtelee niin ikään paikkakunnan ja energialähteen mukaan.

30 kWh:n tehoinen litiumioniakusto löytyy alustasta matkustamon alta. Akun tuomat lisäkilot aistii kyllä kiihdytyksissä, mutta toisaalta lisäpaino tekee auton käytöksestä miellyttävän vakaata.

Sisämitoiltaan Soul on pieni tila-auto, joten se sopii oivasti myös kookkaimmille kuljettajille ja perhekäyttöön. 

Paikkoja löytyy vaivatta ainakin neljälle matkustajalle. Sisämuotoilu on miellyttävästi pyöristettyä, joten tässä autossa viihtyy helposti.

Laatikkomaisessa matkustamossa riittää vapaata ilmatilaa päiden päällä. Tällaista avaraa tilankäyttöä onkin sähköautoilta jo odoteltu. 

Kokonaiskuvaa himmentää vain vaatimaton 281 litran tavaratila, joka on ennemminkin kassi- kuin laukkutasoa. 

Takaistuimet kaatamalla tila laajenee lähes 900 litraan, mutta taitetuista selkänojista ei muodostu kaivattua täysin tasaista lattiapintaa.

Soul ladataan keulasta, joka onkin ainoa oikea sähköauton latauspistokkeen sijoituspaikka. Tällöin auto on aina helpoin ajaa ruutuun ja sovittaa latauslaitteen eteen, vaikka paikka olisi ahdas ja pimeäkin.

Erityiskiitoksia tekee mieli antaa Soulin erittäin helppotoimiselle navigaattorille (jonka kartta ei kuitenkaan ollut ihan viimeisilleen päivitetty) sekä ajotietokoneen havainnolliselle ja monipuoliselle sisällölle.

Valikkoja selaamalla voi helposti seurata ja arvioida esimerkiksi omaa ajotapaa, auton toimintamatkaa ja odotettavissa olevaa latausaikaa. 

Kaikki tämä on juuri sellaista informaatiota, jota nykyisiin älylaitteisiin jo tottunut sähköautoilija osaa kulkupelissäänkin arvostaa.