Teema

Sähköautosta oli vähällä tulla hitti jo 100 vuotta sitten: Pariisissa oli jopa sähköautojen latauspisteitä – Yksi asia ratkaisi bensiinin hyväksi

Vähältä piti, ettei sähköautoilusta tullut valtavirtaa jo yli sata vuotta sitten. Bensiini, höyry ja sähkö kamppailivat asemastaan autojen käyttövoimana, ja parhaimmillaan sähköautoja oli lähes kaksi kertaa niin paljon kuin bensiinikäyttöisiä. Sähköautojen kehitys oli yksi teema perinteisessä Pariisin historiallisten autojen näyttelyssä.
”Jamais contente” (ei koskaan tyytyväinen) ylitti ensimmäisenä autona maailmassa 100 kilometrin tuntivauhdin haamurajan. Voimanlähteenä toimi kaksi Postel-Vinay-sähkömoottoria, joiden kokonaisteho oli 50 kilowattia. Kuva: Kari Pitkänen

Vähältä piti, ettei sähköautoilusta tullut valtavirtaa jo yli sata vuotta sitten. Bensiini, höyry ja sähkö kamppailivat asemastaan autojen käyttövoimana, ja parhaimmillaan sähköautoja oli lähes kaksi kertaa niin paljon kuin bensiinikäyttöisiä. Sähköautojen kehitys oli yksi teema perinteisessä Pariisin historiallisten autojen näyttelyssä.

Haluatko lukea koko jutun ja Hämeen Sanomien kaiken muun sisällön?

Tutustu digiin 1 eurolla

Samalla tilauksella pääset lukemaan Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset sekä mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu.

Olen jo tilaaja

Jos olet jo tilaaja, kirjaudu sisään. Pääset lukemaan artikkelin loppuun.

Päivän lehti

24.11.2020

Fingerpori

comic