Teema

Sähköautosta oli vähällä tulla hitti jo 100 vuotta sitten: Pariisissa oli jopa sähköautojen latauspisteitä – Yksi asia ratkaisi bensiinin hyväksi

Vähältä piti, ettei sähköautoilusta tullut valtavirtaa jo yli sata vuotta sitten. Bensiini, höyry ja sähkö kamppailivat asemastaan autojen käyttövoimana, ja parhaimmillaan sähköautoja oli lähes kaksi kertaa niin paljon kuin bensiinikäyttöisiä. Sähköautojen kehitys oli yksi teema perinteisessä Pariisin historiallisten autojen näyttelyssä.
”Jamais contente” (ei koskaan tyytyväinen) ylitti ensimmäisenä autona maailmassa 100 kilometrin tuntivauhdin haamurajan. Voimanlähteenä toimi kaksi Postel-Vinay-sähkömoottoria, joiden kokonaisteho oli 50 kilowattia. Kuva: Kari Pitkänen
”Jamais contente” (ei koskaan tyytyväinen) ylitti ensimmäisenä autona maailmassa 100 kilometrin tuntivauhdin haamurajan. Voimanlähteenä toimi kaksi Postel-Vinay-sähkömoottoria, joiden kokonaisteho oli 50 kilowattia. Kuva: Kari Pitkänen

Tiesittekö, että sähköistetty liikenne viettää 200-vuotisjuhliaan vain 14 vuoden kuluttua? Ensimmäisen sähköisen kulkuneuvon isänä pidetään amerikkalaista Thomas Davenportia, joka vuonna 1834 esitteli sähköllä kulkevan junan pienoismallin. Vuonna 1852 skotlantilainen Robert...

Vähältä piti, ettei sähköautoilusta tullut valtavirtaa jo yli sata vuotta sitten. Bensiini, höyry ja sähkö kamppailivat asemastaan autojen käyttövoimana, ja parhaimmillaan sähköautoja oli lähes kaksi kertaa niin paljon kuin bensiinikäyttöisiä. Sähköautojen kehitys oli yksi teema perinteisessä Pariisin historiallisten autojen näyttelyssä.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 3kk digiä 19 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään

Päivän lehti

26.2.2020