Teema

Sauna hoitaa sydämen terveyttä

Kiuas sähähtää vihaisesti, kun Pekka Torvinen paiskaa säiliössä kuumentunutta vettä hehkuville kiville.

Hän pitää kipakoista löylyistä.

Sauna pitää lämmittää niin hyvin, että löylystä irtoava höyry pistelee nahassa.

Mittarissa on 70 astetta.

Vaimo Tuula Torvinen asettautuu selälleen lauteille ja nostaa jalat seinälle.

– Olen eri mieltä. Minusta on mukava lillua pitkään miedossa lämmössä. Tuntuu hyvältä katsoa, kun hikipisarat nousevat käsivarsiin.

Torvisten talon pihapiiriin Sodankylän Luostolla kuuluu itsestäänselvästi sauna, joka lämpiää puulla. Useita kertoja viikossa. Myös aamulla, kuten tälläkin kertaa.

– Jotkut ihmettelevät aamu­saunaa. Minua se ei väsytä. Ilman saunaa iho ei tunnu oikein puhtaalta, Tuula Torvinen sanoo.

Pariskunta saunoo eri tahtiin. Isäntä lähtee löylynsä saatuaan vilvoittelemaan ja häipyy. Emäntä jää nauttimaan jälkilöylyistä kolmenkin vartin ajaksi.

Parhaalta sauna on tuntunut vaelluksella, monen hikisen päivän jälkeen.

– Kun mielessä myllertää, sauna rauhoittaa ja stressi haihtuu.

Saunan terveysvaikutuksia on myös tutkittu.

Amerikkalaisessa The Journal of the American Medical Association -sarjassa viime vuonna julkaistun suomalaistutkimuksen mukaan runsas saunominen vähensi merkittävästi itäsuomalaisten keski-ikäisten miesten sydänkuolleisuutta.

Sepelvaltimotaudin vaaratekijät -tutkimuksessa seurattiin noin 2  300 itäsuomalaista 42–60-vuotiasta miestä 21 vuoden ajan.

Tutkijoilla oli käytössä tutkittavien sairauskertomuksia ja kuolinsyytietoja.

Innokkaimmilla, 4–7 kertaa viikossa saunoneilla sydänkuolemia oli 63 prosenttia vähemmän verrattuna kerran viikossa saunoneisiin.

Mitä pitempään saunomiseen käytettiin aikaa, sen selvempi etu siitä oli aina 19 minuuttiin asti. Sen pidemmälle tutkimus ei yltänyt.

– Saunan ja sydänterveyden selkeä yhteys yllätti, sanoo tutkimusryhmän johtaja, kardiologi Juha Laukkanen.

Hänen mukaansa tutkimusaineisto oli niin laaja, että sen perusteella tehtyihin havaintoihin voi luottaa. Tutkimuksen tulokset on vakioitu sosiaalisten muuttujien ja sydäntautien riskitekijöiden suhteen.

Tutkimus ei kuitenkaan kerro, miksi sauna ehkäisee sydänkuolemia.

– Haluaisimme tutkia asiaa lisää.

Kun ihmisen henkistä tilaa tasapainotetaan saunomalla ja rentoutumalla, saattaa sillä pitkän ajan kuluessa olla kehoon hyviä vaikutuksia.

– Monimutkaisesti toimiva tahdosta riippumaton hermosto poistaa stressihormoneja.

– Olisi hyvä päästä todentamaan se mittaamalla.

Suomalaisille rakkaalla saunomisella näyttäisi siis olevan myönteinen kansanterveydellinen merkitys. Se voi olla hyvä lisä tutumpien sydänkuolemalta suojaavien tekijöiden joukossa, joita ovat tupakoimattomuus, liikunta, ruokavalio ja painonhallinta.

Saunan käyttöön löytyy koko ajan uusia tapoja. Saunassa voi jopa joogata. Saunajoogalla venytetään lihaksia lämpimässä.