Teema

Suomalainen robottiauto näkee tutkallaan ihmisen sumun läpi

Suomi ei pysty haastamaan isoja autoteollisuusmaita tai tietotekniikan jättiläisiä automaattisesti ajavien robottiautojen kokonaisvaltaisessa kehittämisessä.

Suomi voi kuitenkin olla huippuosaaja robotiikan kehittämisen tietyillä erityisalueilla.

– Olemme varmaan isoja perässä kaupunki- ja maantieajamisen automaation kehityksessä.

– Sen sijaan vaikeissa oloissa ajamisessa kuulumme maailmassa TOP5:n sakkiin, siis olemme vähintään samalla tasolla kuin muut ellemme pikkuisen parempiakin, VTT:n robottiautotiimin projektipäällikkö Matti Kutila sanoo.

 

 

 

 

Vakuudeksi VTT:n Marilyn-robottiauton keula kääntyy kohti puoliavointa telttaa VTT:n takapihalla Tampereen Hervannassa.

Savulaitteet puskevat katoksen alle sakeaa usvaa, ja auton sisällä tutkija Pasi Pyykönen säätää laitteita ja ohjelmistoja kohdilleen.

Normaaliskannereillaan Marilyn ei näe sumupilven läpi selvästi eikä pysty paikantamaan teltan takana seisovaa mallinukkea.

Tositilanteessa järjestelmä sekoaisi ja auton matkanteko katkeaisi, koska ajoneuvo ei ”näe” eteenpäin riittävän tarkasti.

– Täydessä sumussa robottiliikenne vielä pysähtyy. Nykyiset optiset järjestelmät eivät kovin hyvin pysty taklaamaan sumuisia olosuhteita, Kutila vahvistaa.

 

Marilynin katon etureunalle on kuitenkin saatu kokonaan uusi laite: arvokas Lidar-tutka, jonka toiminta perustuu 1550 nanometrin niin sanottuihin lähi-infrapuna-aaltoihin.

Tähän mennessä vastaavaa teknologiaa on hyödynnetty lähinnä telekommunikaatiossa ja ja ilmailuteollisuudessa.

– Normaalisti Lidar-teknologia maksaa 150 000-200 000 euroa. Yhteistyökumppanien tuella olemme saaneet hinnan pudotettua kymmenesosaan, jolloin se soveltuu ajoneuvokäyttöön.

Lidar-tutka näkee aallonpituuksia, joita ihminen ei lainkaan erota. Tuekseen se tarvitsee autoon rakennetut uudet ohjelmistomoduulit, jotka suodattavat informaatiota ja arvioivat auton skannereiden luotettavuutta.

Päämääränä on varmistaa auton toimintakyky sumussa ja vaikkapa pöllyävässä lumessa. VTT on jo testannut Marilynin sekä toisen robottiautonsa Martin selviämistä talvisissa olosuhteissa Muoniossa Länsi-Lapissa.

Talvitestit ajetaan erikoisvarustellulla Aurora-älytiellä, joka on kymmenen kilometrin pituinen osuus valtatietä 21.

 

Sankassa sumussa Marilynin näkökyky rajoittuu uudellakin tutkalla noin 30 metriin auton eteen.

Lidarin ansiosta auto kuitenkin kykenee ajamaan edes hiljaa sen sijaan, että se löisi jarrut pohjaan ja pysähtyisi täysin.

Matti Kutilan mukaan automaattiajoneuvo voi todellakin olla turvallisempi kuin ihmiskuljettajan ajama auto, kun se vielä joskus oppii yhdistelemään eri antureilta ja tutkilta tulevan tiedon silmänräpäyksessä ja toiminaan tiedon perusteella ehdottomasti oikein.

– 24/7-tyyliseen automaattiajamiseen on yhä pitkä matka, mutta yksi pitkä loikka tähän suuntaan on nyt otettu.