fbpx
Teema

Takapainoinen perävaunu suistuu helposti tieltä

Kun kuormaat perävaunun tai -kärryn, huolehdi siitä, että vetopaino jakautuu oikein.

Asian tärkeydestä oli helppo varmistua Turun Caravan Show -messuilla Olof Bussmanin “juoksumaton” äärellä.

Bussman on SF-Caravan ry:n ajotaitoasiantuntija. Hän havainnollistaa asiaa pienoismallilla, joka vetää peräkärryä vinhasti kiitävällä liukuhihnalla.

Kun painot jakautuvat tasaisesti, perävaunu kulkee kiukuttelematta vetoauton takana.

Jos painot siirrettään taakse, kärry alkaa heijata. Pian kärry heittelehtii pois hihnalta.

Tositilanteessa perävaunu suistuisi ulos kaistalta ja tieltä, ja vetoauto tulisi perässä.

– Paras olisi, että kuorma on täysin tasapainossa tai kärry on hieman etupainoinen, Bussman opastaa.

Sopiva aisapaino on isossa kärryssä 70–80 kiloa, henkilöautolla vedettäessä paljon vähemmänkin.

Oleellista on, että edessä on painoa, jotta kärry ei kippaa taakse. Kuormauksen ja oikean kiinnittämisen merkitys korostuu, jos tie on liukas.

Menot