Teemajutut

Talvirenkaiden isot erot näkyvät nollakeleissä

Kaksi autoa vierekkäin. Toisen alla Suomen ja pohjoisen oloihin kehitetyt kitkarenkaat. Toisen vanteilla nastattomat, erityisesti Keski-Eurooppaan tarkoitetut kumit. Kummalla rengastuksella pärjää paremmin?

Tätä on nyt tilaisuus kokeilla Ivalossa Nokian Renkaiden testikeskuksessa rata-ajossa kolmella erilaisella jääpinnalla sekä kiihdytys- ja jarrutuskokeissa.

Yllätys on aikamoinen: renkaiden välistä eroa ei huomaa ainakaan ilman mittalaitteita. Onko siis ihan sama, ajaako pohjoismaisiin tai keskieurooppalaisiin olosuhteisiin kehitetyillä renkailla?

Ei, vaan olosuhteet ovat väärät tällaisen vertailun tekemiseen: pakkasta on noin 20 astetta, mikä kutistaa erilaisten nastattomien renkaiden erot varsin pieniksi.

– Nolla-asteen tuntumassa erot olisivat selvät, muistuttaa Nokian Renkaiden tuotehallintajohtaja Petri Niemi.

 

– Keski-Euroopassa talvirenkailta edellytetään korkeampia nopeusluokkia kuin Pohjoismaissa, joten renkaat tehdään jäykemmästä seoksesta – ja kun rengasta jäykistetään, niin menetetään pitoa.

Keski-Eurooppaan tarkoitetuissa renkaissa painotetaan erityisesti kesä- ja märkäpito-ominaisuuksia.

– Ne eivät pärjää täkäläisiin olosuhteisiin kehitetyille renkaille varsinkaan jääpidossa, ja nollan tuntumassa erot ovat kaikkein suurimmat, Niemi sanoo.

Leudot talvet tai mahdollisesti muuttuvat kotimaiset talvirengasmääräykset eivät siis millään tavalla vähennä talvirenkaiden merkitystä.

 

Samaa mieltä on Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri:

– Pohjolan talviolosuhteet ovat niin omanlaisensa, että täällä tarvitaan talvella oikeita talvirenkaita ja kesällä kesärenkaita. Suuret lämpötilavaihtelut eivät mahdollista yleisrenkaan rakentamista.

– Esimerkiksi Amerikassa käytettävät ja talvirenkaiden M+S-merkinnällä varustetut niin sanotut all season -renkaat ovat tosiasiassa vain kolmen vuodenajan renkaita – ne eivät sovellu talveen.

– En usko, että olisi mahdollista tehdä superturvallista, ympärivuotista rengasta Pohjolan oloihin.

 

Nokian Renkaat ja muutkin laadukkaimpia renkaita valmistavat alan yritykset ovat tarjonneet jo muutaman vuoden ajan talvirengasvaihtoehtojaan myös Keski-Euroopassa.

Tällaisia renkaita myydään esimerkiksi verkkokauppojen välityksellä Suomeenkin. Sen sijaan valmistaja itse ei myy niitä lainkaan Pohjoismaissa eikä Venäjällä. Syy on yksinkertainen: eurokumeilla ei pärjää täkäläisissä oloissa.

Vielä heikompi suorituskyky on niin sanotuilla ”neljän vuodenajan” renkailla, vaikka ne periaatteessa onkin hyväksytty talvikäyttöön. Nokian omassa mallistossa nämä kumit tunnetaan Weatherproof-renkaina.

 

Ivalon jäisillä pinnoilla Nokian Hakkapeliitta 9 -nastarengas tuntui ymmärrettävästi parhaalta vaihtoehdolta. Varsinkin nastakumin pitkittäispito-ominaisuudet olivat omaa luokkaansa.

Lumen peittämällä jäällä ero nastattomiin talvirenkaisiin ei ollut läheskään yhtä selvä, sillä nastat eivät pure lumeen samalla tavalla kuin jäähän.

Vaikka moni toisin kuvitteleekin, kitkarenkaat eivät olekaan omimmillaan Etelä-Suomen kaupungeissa vaan juuri siellä, missä nautitaan kunnon talvesta ja lumesta.

– Nasta on toimiva liukueste tällä hetkellä. Käytämme jo nyt kumiseoksessa erityisiä pitokiteitä, jatkossa varmasti entistä enemmän, Matti Morri kertoo.

Tulevaisuuden sähköautot ja autonomisesti liikkuvat ajoneuvot tarvitsevat niille erityisesti suunniteltuja renkaita. Lisäksi renkaan ja tien välisen kitkan muutosten välittäminen kuljettajan tietoon kehittyy jatkuvasti.

Tuoreimpia artikkeleita