Teema

Tarua vai totta: automaattinen ohjausjärjestelmä on turvallisempi kuin ihmiskuljettaja – Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö vastasi väitteisiin

Esitimme joukon väitteitä Tapio Koisaarelle, jonka tuore väitöskirja käsittelee autojen turvatekniikkaa ja ajamisen automaatiota. Faktaa on, että turvavyö ja ajonvakautus estävät liikennekuolemia tehokkaimmin.
Kolarien jäljet näkyvät Autovahinkokeskuksen varikolla. Turvallisuuserot uusimpien automallien ja Suomen vanhan autokannan välillä ovat todella suuret. Tehokas turvatekniikka yleistyy autokannassa hitaasti, aiheesta väitöskirjan tehnyt Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo. Kuva: Mauri Ratilainen
Kolarien jäljet näkyvät Autovahinkokeskuksen varikolla. Turvallisuuserot uusimpien automallien ja Suomen vanhan autokannan välillä ovat todella suuret. Tehokas turvatekniikka yleistyy autokannassa hitaasti, aiheesta väitöskirjan tehnyt Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo. Kuva: Mauri Ratilainen

Nyt ostettu auto on turvallisempi kuin 10-vuotias edeltäjänsä. – Kyllä. Jos nyt ostettavassa autossa on suunnilleen kaikki saatavilla olevat turvalaitteet, sen kuljettaja aiheuttaa kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ajokilometriä kohden noin neljänneksen...

Esitimme joukon väitteitä Tapio Koisaarelle, jonka tuore väitöskirja käsittelee autojen turvatekniikkaa ja ajamisen automaatiota. Faktaa on, että turvavyö ja ajonvakautus estävät liikennekuolemia tehokkaimmin.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Kanta-Hämeen kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 3kk digiä 19 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään

Päivän lehti

29.1.2020